Een noodzakelijke tijd Inderdaad, je motor moet op bedrijfstemperatuur zijn om perfect te kunnen functioneren. Het beste is om direct na de start rustig weg te rijden. De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C. Zolang de temperatuur nog niet op dat niveau is, kun je beter wat kalmer aan doen.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Deskundigen zijn het erover eens dat de optimale motortemperatuur tussen de 190 en 225 graden Fahrenheit ligt.
Een gezonde temperatuur van een motorblok ligt zo tussen de 82 en de 90 graden. Daarboven is wordt de motor thermisch te warm en daaronder dus te koud.
Tel daarbij op dat er veel meer koelvloeistof en olie opgewarmd moeten worden en je bent minimaal 20 km onderweg voordat alles een beetje op bedrijfstemperatuur is en je kan denken over serieus gas geven.
Als de motor daarentegen niet snel genoeg op bedrijfstemperatuur komt bij het starten ( ongeveer 15 minuten ), is er een probleem: als de motor niet snel op bedrijfstemperatuur komt, zal dit leiden tot meer slijtage en een hoger brandstof- en olieverbruik.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Als de temperatuur van een motor hoger is dan 230 graden Fahrenheit, raakt de motor oververhit. Bij temperaturen boven 245 graden Fahrenheit kan er schade optreden. Naarmate de temperatuur blijft toenemen, zorgen de verschillende mate van thermische uitzetting ervoor dat het metaal vervormt.
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Een inline-six is een inherent gebalanceerd motorontwerp. Een V6 of boxer six is dat niet... een 90-graden V6 is inherent nogal ongebalanceerd... hoewel, interessant genoeg, een van de soepelste motoren ooit gemaakt een 90-graden V6 is.
Normale temperatuur motortemperatuurmeter
Dus, wat is de normale temperatuur voor de motor van uw voertuig? De meeste experts zijn het erover eens dat uw motor tussen de 195 graden en 220 graden moet draaien.
Inderdaad, je motor moet op bedrijfstemperatuur zijn om perfect te kunnen functioneren. Het beste is om direct na de start rustig weg te rijden. De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C.
Natuurlijk hebben factoren zoals airconditioning, slepen en stationair draaien bij stilstand hier invloed op, maar het zou goed moeten zijn als uw auto ergens tussen de 190-220 graden draait. Boven deze limiet lopen uw radiator en koelvloeistof een groter risico op verbranding.
Zodra er warme lucht uit de ventilatieroosters komt is de motor warm, toch? De temperatuurmeter in de auto geeft al vrij snel aan dat de motor warm is. Deze meter geeft vaak echter alleen koelwatertemperatuur aan. De motorolie heeft langer de tijd nodig op temperatuur te komen.
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Doorrijden met een oververhit voertuig kan resulteren in een defecte koppakking, wat tussen de $ 1.500 en $ 3.000 kan kosten.” Voordat u de motor controleert, wacht u tot het voertuig is afgekoeld . Patrick McCann van WeTryTires.com raadt aan om ten minste 10 tot 15 minuten te wachten met de motorkap open.
220 graden, of iets boven het kookpunt , is een te hoge temperatuur voor de koelvloeistof. Niet zozeer voor de koelvloeistof zelf, omdat deze is ontworpen om niet weg te koken, maar omdat de motor oververhit raakt en de koelvloeistof het niet bij kan houden.
Motorrijden kan in Nederland het hele jaar door. Toch kies jij er als motorrijder waarschijnlijk voor om te gaan rijden als de temperatuur boven de 15 graden is en het zonnetje schijnt. En daarbij draag je natuurlijk altijd goede beschermende motorkleding.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Na een kwartier is de olie dun genoeg en dan weet je meteen bij welke meterstand je motor echt op bedrijfstemperatuur is.
Als uw voertuig een temperatuurmeter heeft, weet u dat de motor volledig is opgewarmd wanneer de naald halverwege tussen de markeringen "C" (koud) en "H" (heet) staat . Dit vertelt u dat de motor een optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt, wat betekent dat het veilig is om normaal te rijden zonder onnodige belasting van de motor.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.