Met ik-boodschappen benoemen ouders hun eigen gedachten en gevoelens. Hierdoor leert het kind de gevoelens en gedachten en het perspectief van de ouder herkennen en begrijpen.
Als je een ik-boodschap geeft, geef je je eigen gevoelens en wensen weer en geef je geen commentaar op de ander. Als je echter een jij-boodschap geeft, geef je een oordeel over de ander.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Paradox betekent letterlijk 'tegen het gesprokene/de mening' . Paradoxale communicatie staat voor boodschappen die inherent tegenstrijdig zijn. Het meest duidelijke voorbeeld is de uitspraak: “Wees eens wat spontaner!” of “Doe eens wat uit jezelf!”.
Je wilt niet alleen de woorden horen (de feiten) die de ander zegt, maar vooral de hele boodschap van de ander begrijpen (ook de betekenis én de gevoelens). Door actief te luisteren laat je zien dat je werkelijk wilt weten wat de ander bezig houdt of bedoelt.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Waarom een ik-boodschap werkt? Met een ik-boodschap houdt u de mededeling dicht bij uzelf. De ander kan daar niet al te veel tegenin brengen. De ik-boodschap brengt beter over wat u wil bereiken en gaat minder in op de ergernis of belemmering die u ervaart.
Boodschap: stukje verbale informatie; ofwel: een paar woorden die aangeven wat de zender wil zeggen, (of wat de ontvanger ervan begrijpt. & Ook bij non-verbale communicatie kan de boodschap in één of in enkele woorden worden samengevat.) De Boodschap (X) is de kern van je Campagne.
De boodschap is enerzijds de informatie die de zender zendt, anderzijds de informatie de ontvanger ontvangt. De gezonden boodschap verschilt vaak van de ontvangen boodschap, aangezien de zender zijn boodschap codeert en de ontvanger de boodschap decodeert.
Belangijker is dat je inziet dat een zorgvuldig geformuleerde kernboodschap een waardevolle rol speelt bij het verspreiden van je communicatieboodschap, zodat je aansluiting vindt bij de belevingswereld van je bezoeker.
Een bekend voorbeeld van meta-communicatie is de meta-description van je website. Je vertelt als webredacteur waarover een pagina gaat. Aan het begin van een artikel schrijf je: “In dit artikel leg ik uit hoe ….”. Je stapt uit de inhoud en vertelt iets over het artikel zelf.
Wat tegenstrijdig lijkt te zijn, waarvan de interne logica niet lijkt te kloppen, ongerijmd. Wanneer iets paradoxaal is, bevat het een logische constructie die in eerste instantie tegenstrijdig lijkt te zijn, maar bij nader onderzoek of reflectie toch een vorm van waarheid blijkt te bevatten.
Met de PES-structuur kan de verpleegkundige alle verkregen informatie in drie gebieden indelen: Probleem; Etiologie; Symptomen.
Tijdens een anamnesegesprek stelt de arts je allerlei vragen die belangrijk kunnen zijn bij het stellen van een diagnose of het kiezen van een behandeling. Als je bijvoorbeeld last hebt van rugpijn is het voor de arts relevant om te weten of je de afgelopen tijd zware arbeid hebt verricht.
Tijdens de anamnese verzamel je gegevens in de eigen leefomgeving van de cliënt. Dit doe je aan de hand van verschillende methoden: je observeert, je voert een gesprek en je doet (soms) lichamelijk onderzoek. Het verzamelen van gegevens tijdens het eerste contact wordt de initiële anamnese genoemd.