Jonge kinderen bijten niet om de ander bewust pijn te doen. Ze bijten omdat het op dat moment de meest voor de hand liggende optie voor ze is; ze weten zo snel geen andere manier om te reageren. Je kind probeert met deze reactie iets teweeg te brengen. En soms lijkt het alsof je kind juist bijt als jij even niet kijkt.
De bedoeling is dat je kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Als je kind gebeten heeft, leg dan rustig en duidelijk uit waarom het niet mag: “bijten mag niet, dat doet pijn”. Laat zien dat het andere kind er van moet huilen. Wees direct daarna erg alert en probeer het een volgende keer te voorkomen.
Je peuter bijt om duidelijk te maken dat hij of zij boos, verdrietig, teleurgesteld … is. Voor je peuter is bijten een gedragsuiting dat hem of haar als het ware overkomt. Een kind dat verbaal sterk is, zal vaak minder bijten omdat hij of zij al beter kan zeggen wat er aan de hand is.
Bij baby's en dreumesen gaat het nog puur om het ontdekken met de mond. Vaak heeft het te maken met onvoldoende vermogen om zich goed uit te drukken in woorden, waardoor ze kunnen gaan bijten." Een kind probeert iets te zeggen waarvoor het de woorden nog niet heeft.
Hij kan schrikken van heftige emoties of situaties. Heel jonge kinderen hebben nog weinig of geen woorden waarmee ze iets duidelijk kunnen maken. Bijten kan dan een primitieve manier zijn om met een moeilijke of bedreigende situatie om te gaan. Eigenlijk geeft hij aan dat hij van streek is.
Spoel de wond met lauwwarm water uit de kraan of douche. Ga naar uw huisarts. Een bijtwond kan tot 8 uur later worden gehecht. Uw huisarts controleert of u voldoende tegen tetanus bent ingeënt.
Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.
Sommige kinderen gaan bijvoorbeeld met spullen gooien als ze driftig zijn of willen jou slaan of schoppen. Sla of schop niet terug en schreeuw ook niet tegen je kind. Stop met waar je mee bezig bent en vertel je kind welk gedrag moet stoppen en waarom. Zeg bijvoorbeeld 'Benjamin, stop nu met slaan.
Elke bijtwonde kan een infectie veroorzaken. Er zitten namelijk veel microben op je tanden en in je mondholte. Het is dus erg belangrijk om een mensenbeet goed te verzorgen.
Veel dreumesen en peuters komen in de fase dat ze gaan slaan en/of bijten. Het is hinderlijk gedrag dat gelukkig goed af te leren is. Voor kinderen onder de drie jaar betekent slaan en bijten puur dat ze het juiste gedrag nog moeten aanleren. Het is geen voorspeller van negatief of zorgelijk gedrag als ze ouder zijn.
Peuters willen de wereld ontdekken en gaan meer en meer hun grenzen verkennen. Ze willen steeds meer zelf doen en van alles uitproberen. Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen.
Een bijtring is een siliconen, rubberen of houten ring waarop je kindje kan bijten. Ze zijn zo ontworpen dat je baby dit veilig kan doen, zonder zijn mond of het speelgoed te beschadigen. Het bijten verlicht de pijn van doorkomende tanden.
Door te kauwen, bijten en of sabbelen voorzien zij zichzelf van prikkels in het mondgebied, welke zij nodig hebben om zich prettig te voelen. Er kunnen ook emotionele of sociale problemen zijn die een rol spelen. Kinderen zoeken hun toevlucht in het sabbelen op kleding. Dit geeft een veilig en vertrouwd gevoel.
Corrigeer je kind op een korte, duidelijke, maar rustige manier. Dus zonder boos te worden. Ga naar je kind toe, maak contact door te knielen, oogcontact te maken of je kind aan te tikken en geef de grens aan: “Slaan doen we niet, dat doet pijn” of “Bijten mag niet, dat doet pijn”.
Het is een onbewuste actie waarbij je baby zich van geen kwaad bewust is. Maar hoofdbonken kan ook komen doordat je kindje pijn heeft door bijvoorbeeld een oorontsteking of hoofdpijn, of dat je kindje boos is. Dat laatste is vooral het geval bij oudere kinderen.
De zeekrokodil heeft de krachtigste beet ter wereld
Ter vergelijking: een mens heeft een bijtkracht van zo'n 80 kilo en een Duitse herder van 108 kilo.
Het risico op tetanus na een honden- of kattenbeet lijkt klein, maar is niet goed onderzocht (Van Slooten 2013). In wonden van 50 patiënten met hondenbeten en 57 patiënten met kattenbeten werd een mediaan aantal van 5 bacteriële isolaten per wond gevonden (spreiding 0-16).
Wonden. Het is het beste als u de inenting(en) tegen tetanus zo snel mogelijk na de verwonding krijgt. Als dat niet gebeurd is kan het ook tot 3 weken na de verwonding.
Factoren in de omgeving van het kind:
Mishandeld zijn of het zien van mishandeling binnen het gezin. Een omgeving die aanzet tot agressief gedrag. Vrienden, maar ook ouders die zeggen “Sla er maar op.” Een inconsequente opvoeding, waar grenzen niet goed aangegeven worden.
Het temperament van je kind speelt een grote rol. Een temperamentvol kind zal sneller boos worden en gefrustreerd zijn dan een kind met een introvert temperament. Daarnaast speelt ook mee hoe jij zelf met boosheid omgaat en hoe je op het boze gedrag reageert. Boosheid roept boosheid op.
Vanwege het gedrag van je peuter in deze fase wordt deze periode nogal eens de 'peuterpuberteit' genoemd. Je peuter is bezig met de ontwikkeling van zijn eigen persoonlijkheid. Hij is vaak dwars en koppig, maar kan ook ontzettend veel plezier hebben, of onzeker zijn. Hij valt van de ene emotie in de andere.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
6 tot 10 jaar. Wanneer je kind naar groep 3 gaat kent het de dagen van de week en soms ook de verschillende maanden. In groep 3 en 4 groeit het tijdsbesef verder en leert je kind klokkijken. Eerst leert het hele en halve uren herkennen en benoemen.