ZWAAGDIJK (ANP) - Discountketen Action heeft het jaar 2021 afgesloten met een omzet van €6,8 miljard. Dat betekende op jaarbasis een stijging met bijna een kwart. Het concern profiteerde volop van de opening van 267 nieuwe winkels, waaronder filialen in Italië.
In de tabel hieronder is te zien dat de waarde van Action per 31 december 2021 op 6,5 miljard pond is gezet, wat neerkomt op bijna 8 miljard euro. De waardering van het bedrijf is 442 miljoen pond (531 miljoen euro) hoger vergeleken met drie maanden eerder.
Het bedrijf is eigendom van de Britse investeringsmaatschappij annex durfkapitalist 3i Group plc. Het hoofdkantoor is nog steeds in Nederland.
Geen een Nederlandse winkelketen deed het ooit zo goed als Action. In Nederland zijn er al 400 winkels, maar de keten zit nog in acht andere landen.
Meer dan 2.000 winkels
Dit zie je dan ook terug in de meer dan 2000 Action-winkels door heel Europa.
Grootste action van Nederland
Het filiaal van Action aan het Meubelplein is helemaal bijzonder: het is met 1500 m2 de grootste Action vestiging van Nederland!
Klanten vinden het leuk dat het aanbod iedere dag anders is, het nodigt uit om vaak te komen kijken wat er te halen valt. En omdat alles zo goedkoop is, kopen mensen vrijwel altijd wel wat na hun treasure hunt, zoals oud-ceo Ronald van der Mark het winkelen bij Action ooit bestempelde.
Om hun gang naar het meukmekka toch nog wat cachet te geven, wordt door de bewoners van 't Gooi niet over 'De Action' gesproken, maar wordt de naam op z'n Frans uitgesproken als A.C. Tion (fonetisch: Aa-see-sion).
Dagelijks rijden er vanuit het distributiecentrum (100.000 m ²) in Zwaagdijk-Oost meer dan zestig transportcombinaties naar de 230 filialen van Action Non Food in Nederland, België en Duitsland.
Action, een toonaangevende franchiseformule en marktleider binnen het prijsvechterssegment, opende in 1993 zijn eerste winkel in Nederland en is inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbusiness met meer dan 35.000 werknemers.
Wij hebben 2000 winkels in 10 landen, waar we iedere week meer dan 12 miljoen klanten helpen. En op Action.com komen wekelijks ook nog eens 8 miljoen mensen.
Michiel Witteveen koopt Blokker en Big Bazar: wie is hij? Witteveen heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten. Na de overname van de Blokker Holding stootte hij enkele winkelketens af, en kocht hij er ook enkele bij. Zo kocht hij vorig jaar de witgoedwinkels van BCC van het Franse Fnac.
Italië is het negende land waar de Action actief is. Het is voornemens om tot 2024 nog eens 20 winkels te openen.
De Action cadeaukaart is onbeperkt geldig, tenzij anders aangegeven op de kaart.
De winkels zijn populair onder studenten en jonge stellen die niet veel geld verdienen. Niet dat ouderen de winkels niet weten te vinden. Ook dorpse vijftigplussers en de modaal verdienende plattelandsliefhebber komen graag bij Action. Alleen de welgestelde groepen halen grotendeels hun neus op voor Action.
Slim inkopen
Om geld te bespraken koopt de Action haar spullen in grote volume's, groter dan andere winkels. De keten koopt haar goederen alleen per volle vrachtwagen in, waardoor er geld wordt bespaard op transport en op de inkoopkosten. Dit is natuurlijk ook beter voor het milieu, want er rijden minder vrachtwagens.
In Frankrijk zijn bijna alle winkels open, in Duitsland gaat het om 157 van de 391 winkels.
UPDATE: De eerste Action winkel werd op 17 februari 2022 geopend in Girona gevolgd door een tweede Action winkel in Spanje in Sabadell die op 3 maart 2022 open is gegaan. De opening van de derde Action winkel in Spanje staat gepland op 17 maart 2022 in Hospitalet de Llobregat (Barcelona).
Action: Nederlandse winkelketen | Zakelijk: Detailhandel.
Lidl. Lidl is een Duits bedrijf. En in Duitsland spreken ze Lidl niet uit als liddel maar als liedel.
- 'oi' in plaatsnamen: De 'i' in de combinatie 'oi' is het restant van een vroegere spelling; hij diende in het Middelnederlands om aan te duiden dat de voorafgaande klinker (in dit geval de o) moest worden verlengd. Uit te spreken dus als 'oo'.
Kanyes merk heeft niets te maken met Djiezie, het is Yeezy (spreek uit als jiezie).
Veel van de producten van Action zijn niet duurzaam: ze hebben een slechte kwaliteit en zijn gemaakt door kinderhandjes.” Inge van Baarsen, woordvoerder van Action, reageert: “We hebben een beleid en daar staat in dat we geen gedwongen arbeid of kinderarbeid tolereren.
Action koopt gigantische ladingen producten vanuit China in - meer dan andere retailers doen - en dat drukt de prijs, verklaart de keten. Maar ze zeggen ook een zuinige organisatie te hebben. Zo geven ze nauwelijks geld uit aan reclame, verspreiden ze in Nederland geen folders en zijn ze nooit te zien op tv.