Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
De Boeing 747-430, die ook tot de duurste vliegtuigen ter wereld behoort heeft een waarde van zo'n 200.000.000 euro. Dit vliegtuig is van de Sultan Brunei. Bij de Sultan Brunei is dit overigens maar 1 van zijn vliegtuigen. Hij heeft er nog meer en ook meerdere van deze vliegtuigen zijn erg lux en dus ook erg duur.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur. Met die snelheid werden ook de wetten van de vluchtnavigatie volledig herschreven.
Leeftijd en gebruik maken ook een groot verschil in de initiële kosten van een vliegtuig. Zo vind je bijvoorbeeld vliegtuigen en jets van meer dan 30 jaar oud voor minder dan 1 miljoen dollar, terwijl een grote, zware jet meer dan 70 tot 100 miljoen dollar kan kosten.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
Een verrassende uitslag? 1.000 liter kerosine tegenover 400 liter benzine! Het specifieke brandstofverbruik, in dit geval het brandstofverbruik per gezin van drie, van een jumbojet ligt dus ongeveer twee-en-een-half keer zo hoog als dat van een redelijke middenklasse auto!
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa. fanpage.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
4. Vermijd keuken, toiletten en gangplaats. Vermijd op grote toestellen om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De beroemde Boeing 777
Sinds 1994 is de Boeing 777 een van de meest gebruikte vliegtuigen voor lange afstandsvluchten. KLM, Emirates en Singapore Airlines zijn voorbeelden van vliegtuigmaatschappijen die deze toestellen gebruiken.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
De arm wordt hydraulisch in- en uitgetrokken maar laat bewegingen langs de lengteassen van de vliegtuigen toe. Het te tanken vliegtuig nadert de tanker van achteren en van beneden. Zodra het binnen bereik van de arm is, stuurt de boom operator het uiteinde in de vulopening van het ontvangende vliegtuig.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.