Wat is de minimale betalingstermijn?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Wat is de minimale betaaltermijn?

Wat is de betalingstermijn voor een factuur aan een bedrijf als géén betalingstermijn is overeengekomen? De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Welke betalingstermijn is gebruikelijk?

De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?

Houdt uw betalingstermijn kort

De meeste bedrijven en particulieren (consumenten) betalen op de laatste dag die op de factuur is aangegeven. De wettelijke betalingstermijn zegt alleen iets over de betalingstermijn als er niets is afgesproken. U mag betaling binnen één week of 14 dagen op uw facturen zetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Wat is een redelijke termijn voor een factuur?

Facturen gericht aan particulieren moeten binnen een 'redelijke termijn' betaald worden. In de praktijk gaat het om een tot twee weken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Verbeter je liquiditeit met het miniUitzendbureau door de langere betalingstermijnen.

26 gerelateerde vragen gevonden

Welke betalingstermijn is leidend?

De wettelijke betalingstermijn gaat in vanaf het moment dat de klant jouw factuur ontvangt. Leidend is de ontvangstdatum, dus niet de factuurdatum die je daarop vermeldt. De nieuwe wettelijke betalingstermijn voor (kleine) bedrijven en voor de overheid is ingegaan op 16 maart 2013.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op credifin-nederland.nl

Hoeveel later mag je een factuur sturen?

Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is een goede betaaltermijn?

Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Wie bepaalt betalingstermijn factuur?

Als u producten verkoopt of diensten levert dan geldt vaak een betalingstermijn. Voor consumenten mag u de betalingstermijn zelf bepalen. Bij het leveren aan bedrijven en overheden (B2B) moet u zich houden aan de maximale betalingstermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is de wettelijke betalingstermijn bedrijven?

Heeft u grote bedrijven als klant? De wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, is verkort naar 30 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang na datum mag je een factuur sturen?

De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Wat als je een factuur niet op tijd betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe werkt een betaaltermijn?

De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op appwiki.nl

Hoeveel dagen is per omgaande?

met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op betekenis-definitie.nl

Wat is de wettelijke rente 2022?

Wettelijke rente particulier of consument

Hoeveel wettelijke rente mag je vragen? De actuele wettelijke consumentenrente bedraagt 8% voor handelstransacties en 2% voor niet-handelstransacties in 2022.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat is een betalingstermijn?

Een betalingstermijn is de periode waarbinnen een verschuldigd bedrag betaald moet zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Hoe vaak een herinnering sturen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat betekent 14 dagen netto?

De cijfers staan voor het aantal dagen dat de klant heeft om een factuur te betalen. Bedrijven bieden soms ook langere betalingstermijnen aan, zoals 90 dagen (Net 90), of kortere netto betalingstermijnen, zoals 14 dagen (Net 14) of 21 dagen (Net 21).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factoring-offerte.nl

Hoeveel rente mag een bedrijf rekenen?

Wij berekenen hoeveel rente de ondernemer maximaal in rekening mag brengen tot en met vandaag. Volgens de wet betaalt u als consument maximaal 2% rente* per jaar. Een ondernemer mag een hogere rente rekenen als hij dat met u heeft afgesproken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Welke betalingsvoorwaarden zijn er?

Hieronder wordt uitgelegd hoe dit werkt:
  1. Betalingsvoorwaarden in overeenkomst (contract) De veiligste manier is om uw betalingsvoorwaarden te verwerken in uw overeenkomsten, zoals een contract of offerte. ...
  2. Betalingsvoorwaarden in algemene voorwaarden. ...
  3. Betalingsvoorwaarden in factuur. ...
  4. Betalingsvoorwaarden op website.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat als je te laat factureert?

Als een factuur heel laat is verzonden, kan de ontvanger zich op de verjaring beroepen. Een vordering, en dus ook de factuur die dit bewijst, kan nu eenmaal verjaren en blijft niet eeuwig bestaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vergelijk-factuurprogramma.nl

Hoeveel tijd heb je om een factuur op te maken?

Tijdstip factuur

De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op de maand waarin het belastbare feit van de handeling heeft plaatsgevonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Welke datum zet je op factuur?

Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat moet je doen als je opdrachtgever niet betaald?

  1. Stel een goede factuur op. Als je factuur niet in orde is, geef je jouw opdrachtgever een reden om niet op tijd te betalen. ...
  2. De vriendelijke factuur-herinnering. ...
  3. Neem telefonisch contact op. ...
  4. De tweede betalingsherinnering. ...
  5. Schakel een incassobureau in. ...
  6. Stap naar de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikgastarten.nl

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Hieronder vind je de stappen van de weg die je moet bewandelen om de wanbetaler alsnog te laten betalen.
  1. Duidelijke factuur. Zorg er voor dat je facturen duidelijk zijn en alle nodige informatie bevatten. ...
  2. Vriendelijke betalingsherinnering. ...
  3. Telefonisch verzoek. ...
  4. Tweede betalingsherinnering. ...
  5. Incassobureau. ...
  6. De rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zzp-forum.nl

Populaire vragen