Bij het gebruik van steenkool komen veel CO2 en vervuilende stoffen vrij, hierdoor draagt het sterk bij aan de klimaatverandering en aan verzuring. De uitstoot is ongeveer tweemaal zo hoog als bij het gebruik van aardgas voor de elektriciteitsvoorziening.
De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen. De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen.
Aardgas is het minst schadelijk van de drie fossiele brandstoffen die hier besproken worden. Het stoot immers minder CO2 uit in vergelijking met steenkool en aardolie. Dat kan gezien worden als een van de voordelen van aardgas, maar ook deze brandstof kan verbeterd worden.
Waarom zijn fossiele brandstoffen schadelijk voor klimaat en milieu? Bij verbranding van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij. CO2, of koolstofdioxide, is een broeikasgas dat van nature in de atmosfeer aanwezig is. Doordat de mens er zoveel van gebruikt, is de hoeveelheid CO2 de afgelopen jaren extreem toegenomen.
Aardgas is een fossiele brandstof, dat betekent dat er bij de verbranding CO2 vrijkomt, maar wel veel minder dan bij de verbranding van kolen of olie. Het is dus de minst vervuilende fossiele brandstof. Dat gegeven werd jarenlang gebruikt door de industrie om aardgas te promoten als een schone brandstof.
Gebruikt Nederland nog gas uit Rusland? Ja. Nederland gebruikt nog Russisch gas. Op dit moment kan Nederland nog niet zonder gas uit Rusland.
Hierbij ontstaan geen schadelijke uitlaatgassen (alleen waterdamp). Lovins wil het gebruik van aardgas bevorderen en de energie gebruiken voor de productie van waterstof. Als zijn suggesties worden opgevolgd, zou de VS in 2040 geen olie meer hoeven te importeren en in 2050 helemaal zonder olie kunnen.
Op het moment is er niet één beste keuze; er zijn meerdere duurzame alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of plug-in hybride), bio-CNG (biogas) of bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties.
Aardgas is een fossiele brandstof wat inhoudt dat de bron niet onuitputtelijk is en een keer opraakt. Dit zorgt dat aardgas niet duurzaam is. Tevens komt er CO2 vrij bij het opwekken van stroom met aardgas.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas. Dan kan dit alleen nog met duurzame installaties. Voor de aankoop van deze installaties kunt u subsidie krijgen.
De meest vervuilende industrieën, gemeten naar de impact op klimaatverandering, zijn de chemische en petrochemische industrie, ijzer en staal, cement, pulp en papier, en aluminium.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Welke milieuproblemen zijn er? Eten belast het klimaat, door energiegebruik en de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan en lachgas). Voor de productie is bovendien een groot deel van het beschikbare land en water nodig.
En het is dus niet mogelijk om te bepalen wie nu de grootste vervuiler is, de benzinemotor of de diesel. Het systeem is te complex, er zijn te veel onbekenden en de vervuiling is gewoon verschillend van aard. Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld.
Feit | Tanken van autogas (LPG) bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden hele strenge veiligheidsregels dus ook voor autogas (LPG). Autogas (LPG) is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.
“Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.
Wereldwijde gasreserves
De bekende gasreserves bedragen op dit moment ongeveer 1,885 biljoen kubieke meter wereldwijd.
De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Groene stroom is afkomstig uit groene energie en wordt dus opgewekt met behulp van zon, wind, waterkracht en warmte. Vervolgens zet het energiebedrijf deze milieuvriendelijk opgewekte elektriciteit samen met de 'gewone' stroom op het elektriciteitsnet.
Die prijs bepaalt voor een groot deel hoe lang we met onze voorraden toe kunnen, vertelde Cyril Widdershoven, olie- en gasspecialist bij TNO in 2014: “Bij een olieprijs van rond 100 dollar per vat en nu bekende voorraden is de olie over circa tachtig jaar op. Dat kan twintig jaar meer of minder zijn.