Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
De Verenigde Naties bevestigen deze definitie. Zij omschrijven duurzaam reizen als een vorm van reizen waarbij er bewust rekening gehouden wordt met de bescherming van natuur, cultuur en mensenrechten.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu.
Tot 100% minder CO2 uitstoot bij reizen in NL (treinen NS op groen stroom), DE (langeafstandstreinen op groene stroom), CH (bijna alle treinen op stroom uit waterkracht), SE (alle treinen SJ op stroom uit waterkracht).
De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen. Voor het onderzoek heeft SWOV de beschikbare ongevallendata geanalyseerd van de vier transportwijzen in zeven Europese landen.
Lekker vakantievieren kan goed samengaan met aandacht voor het milieu: door te reizen per bus of trein, te kamperen en verder lekker te luieren, wandelen of mountainbiken. Vermijd het vliegtuig, dat zorgt voor grote klimaatimpact. Het vervoer springt vaak in het oog als het gaat om de klimaatbelasting van vakanties.
Trein is grote winnaar
Het zal niemand verbazen, maar de trein is de grote winnaar met CO2 uitstoot. Zeker wanneer deze ook nog eens op groene stroom rijden. Zeker in Nederland is de trein een bewuste keus. Daarbij zit de trein regelmatig overvol, waarmee wij zeer duurzaam bezig zijn.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend. Behalve als je in je eentje gaat, dan maakt de auto of vliegtuig niet zoveel uit.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.
Over het algemeen stoot een vliegtuig twee tot vier keer zoveel voor dezelfde reis als een auto. Dus als je een conclusie wil verbinden aan de CO2-uitstoot van een vliegtuig vs. auto, dan kun je beter voor de auto kiezen.
Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip bijna net zoveel CO₂ uit als 84.000 auto's. Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten.
Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit. Een benzineauto heeft 27 tankvullingen nodig om hetzelfde uit te stoten.
Wat houdt 'Duurzame wereld' in: We ontwikkelen steeds meer mogelijkheden om onze maatschappij anders in te richten met meer aandacht voor natuur en welzijn. Het besef dringt tot ons door dat we maar één wereld hebben, waar we van en op leven en waar we voor moeten zorgen.
Zon, wind en aardwarmte zijn duurzame energiebronnen. Ze raken nooit op, veroorzaken geen luchtvervuiling en hebben zelf geen CO2-uitstoot. De verbranding van kolen, olie en gas draagt sterk bij aan klimaatverandering.