In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur.Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Maximumsnelheid: 50 kilometer per uur
Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Hoe snel mag je in een bebouwde kom rijden? De snelheid binnen een bebouwde kom is beperkt tot maximaal 50 km/u, tenzij een bord een andere maximumsnelheid aangeeft.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
De groene middenstreep op de weg is alom bekend, maar de provincie Utrecht brengt nu ook paarse strepen aan. Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum. Door de paarse streep moet duidelijk worden dat de maximumsnelheid niet langer 80 kilometer per uur is, maar 60.
Ook wanneer je te traag rijdt kan je een boete krijgen: "Je mag geen andere bestuurders hinderen" Niet alleen wie te snel rijdt, maar ook wie te traag met de wagen rijdt, kan daarvoor beboet worden.
Hoewel de zijweg van andere verharding is, is deze weg toch gelijkwaardig aan de geasfalteerde weg. De witte blokmarkering benadrukt dit. Bestuurders van rechts hebben in deze situatie voorrang.
Van 100 naar 130
De kogel is door de kerk. In het zogenoemde Hoofdlijnenakkoord dat de PVV, VVD, NSC en BBB zijn overeengekomen staat dat de maximumsnelheid op de snelweg 'daar waar het kan' wordt verhoogd naar 130 km/h. Begin 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 130 km/h terug naar 100 km/h.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Per 1 maart 2024 zijn de prijzen van verkeersboetes en snelheidsovertredingen gestegen met 10%. Dit komt door een inflatiecorrectie van 5,7%, aangevuld met een beleidsmatige verhoging van 4,3%.
Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
Er is meer duidelijk over waar vanaf volgend jaar ook overdag 130 kilometer per uur gereden kan worden. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Slechts 86 kilometer beschikbaar voor 130 km/h
De maximumsnelheid in Nederland gaat uiterlijk half 2025 op slechts drie trajecten omhoog naar 130 km/h.
Wegindeling. Ook aan de wegindeling (met uitzondering van de snelweg) kun je vaak zien hoe hard je mag rijden. Het kan echter zo zijn dat je, ondanks alle uiterlijke schijn toch harder mag of zachter moet rijden. Dit wordt dan aangegeven door middel van (digitale) borden.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Een verhoogde inrichting wordt meestal aangekondigd door het (eerste) gevaarsbord. Bij de inrichting zelf staat het (tweede) aanwijzingsbord. De maximumsnelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Op een verhoogde inrichting mag je geen enkele bestuurder links inhalen, behalve een fietser.