Op basis van die informatie kun je vervolgens een realistisch bod uitbrengen. Een marge van 10 tot 15 procent om te onderhandelen op de vraagprijs van occasions is bijvoorbeeld vaak wel mogelijk.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Een Autoverkoper in Nederland verdient gemiddeld € 2.430 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.070 (laag) tot € 2.795 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw. Een btw-auto is, je raadde het gezien de naam al, een occasion waarover nog nooit btw is betaald.
Wanneer je als particulier een occasion wilt kopen hoef je geen onderscheid te maken tussen een BTW of een Marge auto. Als particulier heb je immers niet te mogelijkheid om eventuele BTW terug te vorderen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
Belangrijkste reden daarvoor is het veel grotere aanbod. Wie niet in het westen woont moet een reis erheen zeker overwegen, vaak wegen de reiskosten die gemaakt moeten worden op tegen de korting die je kunt krijgen op je auto. Als je bij particulieren koopt, kan het wel eens zo zijn dat de auto een last is.
Betekenis: Marge
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald.
De regeling mag uiteraard niet andersom worden toegepast, dus een ingekocht btw-auto kan niet als marge-auto worden verkocht. Er is nog een belangrijke voorwaarde voor de verkoper: een auto die als marge-auto is ingekocht en als btw-auto worden verkocht mag niet worden meegenomen in de globalisatie.
Voorbeeld marge factuur
Een handelaar in tweedehands computerapparatuur koopt een laptop van een particulier voor € 200,-. Hij wil de laptop verkopen voor € 230,- exclusief BTW. Over de marge van € 30,- moet hij 21% BTW berekenen. De marge inclusief BTW is dan € 36,30.
Het startsalaris van een autoverkoper ligt op ongeveer 1600 euro en kan oplopen naarmate meer ervaring wordt opgedaan. Ook wordt er soms beloond naar prestatie. Dit houdt in dat een Autoverkoper die veel auto's verkoopt ook meer verdient. Een auto van de zaak hoort ook vaak bij de arbeidsvoorwaarden.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
Het aanvangssalaris van een Directeuren van grote ondernemingen bedraag meestal tussen de € 3.054 en € 4.786 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.773 en € 5.969 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.