Een gezonde gemiddelde inkoopprijs in de horeca is 30%. Het is een streven voor een gezond horeca bedrijf om rond de 30% inkoop te zitten. Bij drank ligt dat percentage wat lager, daar is een percentage van 20% gezond.
Van Iwaarden: “Wij kijken naar de inkoopprijs, exclusief btw, en zetten de wijn dan in een categorie, bijvoorbeeld tussen de 5 en 10 euro of tussen de 40 en 100 euro. Per categorie passen we de marges iets aan, de range loopt van ongeveer 30 tot 60%.”
Betreft het omzet uit het 6%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,06 of vermenigvuldigt u die met 100/106. De uitkomst is dan de verkoopprijs exclusief 6% btw. Alcoholische dranken. Betreft het omzet uit het 21%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,21 of vermenigvuldigt u die met 100/121.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Een gouden regel voor de horeca is dat het inslagpercentage niet boven de 30% uit mag komen. Een voorbeeld: Een restaurant heeft een omzet gedraaid van € 160.000 exclusief btw. Het inslag bedrag is berekend op € 40.000.
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
De formule voor nettowinst is: brutowinst - alle indirecte kosten van het bedrijf en belastingen. Een andere berekening is: de omzet - alle kosten, dus directe en indirecte kosten en belastingen.
Prijs voor de wijn
De prijs van de inhoud wordt bepaald door de druiven, het productieproces en het terroir. Deze factoren bepalen naast de prijs dan ook de kwaliteit van de wijn. Als je voor €1 aan wijn in de fles zou doen dan kom je al op een prijs van minimaal €4 per fles.
Wijn per glas is een consumptie die steeds meer in trek is. In dit geval wordt de prijs van de fles gedeeld door 5 om de verkoopprijs vast te stellen. Een fles moet 8 tot 10 glazen wijn opleveren voor de verkoop, zodat we de kosten van de fles kunnen dekken.
Hierbij is inbegrepen: de fles, de kurk, het etiket, accijnzen, transport, marge van de inkoper. Langereis: "In een fles van 4,50 euro zit dus voor ongeveer 2 euro aan wijn, in een fles van 6 euro 3,50 aan wijn. Dat is bijna twee keer zo veel, en dat proef je.
Een mooi streven voor een gemiddelde startende zzp'er in de zakelijke dienstverlening is een (minimale) omzet van € 35.000 het eerste jaar. Dit bedrag komt overeen met het modale (meest voorkomende) inkomen in Nederland.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%.
Want in een café of restaurant betaal je voor een fles wijn al snel 20 euro en dat kan hard oplopen tot nog een stuk meer. En dat terwijl je in de supermarkt ook prima wijn kopen, voor veel minder geld. ''Dat betekent dat een fles die bij inkoop 6,50 euro kost, al snel voor 18 euro wordt verkocht.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Wat verdient een cafetaria eigenaar? Hoeveel je met een eigen cafetaria kunt verdienen hangt sterk af van de omzet die je weet te behalen en de kosten die je maakt. Het inkomen dat je kunt verdienen als cafetariahouder ligt tussen de 30.000 en 90.000 euro bruto per jaar.
De marge van een product is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs).
Bij de margeregeling berekent u de btw niet over uw omzet, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs van de goederen: de winstmarge. Verkoopt u met winst? Dan is uw winstmarge positief en moet u btw betalen. Verkoopt u met verlies, dan heeft u een negatieve winstmarge.
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald. Het resultaat dat dan nog overblijft is de geboekte winst.