Lithium is het lichtste metaal dat we kennen en de grondstof voor accu's en batterijen.
Lichtmetalen velgen – ook wel sportvelgen genoemd – zijn een legering van lichte metalen; aluminium, nikkel, magnesium of een combinatie van deze metalen.
Met een dichtheid van 0,9 milligram per kubieke centimeter verslaat het ultralichte metalen microrooster het vorige materiaal met het predicaat 'lichtste ter wereld': silica aerogel – ook wel bekend als 'bevroren rook' – met 0,1 milligram.
Lithium heeft een hoog elektrochemische potentiaal. Het metaal wordt gebruikt in de organische synthese. De halogeniden, zoals lithiumchloride en lithiumbromide, zijn hygroscopisch en worden als droogmiddelen gebruikt. Het stearaat is een veelgebruikt smeermiddel bij hoge temperaturen.
Een lichtmetaal (ook licht metaal) is een metaal met lage atoommassa. De grens tussen lichtmetalen en zware metalen (metalen met hoge atoommassa) valt niet scherp te trekken.
Osmium heeft de hoogste dichtheid van alle elementen: een espressokopje met het metaal weegt meer dan een kilo. Het blauwig glanzende metaal is ongeveer even zeldzaam als goud en komt ook net als goud in metallische vorm in de natuur voor.
Amerikaanse wetenschappers hebben het sterkste materiaal op aarde ontdekt. Het gaat om een mengsel van chroom, kobalt en nikkel. Het metaalmengsel, CrCoNi, is ontdekt door onderzoekers van het Amerikaanse Lawrence Berkeley National Laboratory.
Volgens het onderzoeksinstituut van Toyota zal het gebrek aan lithium voor batterijen de komende 15 jaar voelbaar zijn, ondanks de opening van nieuwe mijnen. De spanningen rond de overgang naar de elektrische auto zullen dan ook aanhouden.
Lithium is een alkalimetaal dat te vinden is in een zoute, vochtige aardlaag diep in de grond. De grootste voorraden worden aangetroffen in de zogenaamde lithium-driehoek tussen Bolivia, Chili en Argentinië. Daar worden de mineralen omhoog gepompt met water.
Lithium is geologisch gezien niet schaars. Het zit verspreid over de hele wereld in zoutmeren en onder het aardoppervlak, waar het in de vorm van erts gewonnen wordt. Wel is er behoorlijk wat water nodig voordat het lithium in zakken vol poeder een batterijfabriek binnenkomt.
Duitse onderzoekers hebben het lichtste materiaal ter wereld ontwikkeld. Per kubieke centimeter weegt het materiaal slechts 0,2 milligram. Het materiaal heeft de toepasselijke naam 'Aerographite' gekregen. Dat is te lezen in het blad Advanced Materials.
Zijde is de dunste natuurlijke vezel en is daarom niet zo sterk.
Grafeen is een carbon-soort en in een 2D-vorm het sterkste materiaal op aarde. Tot nu toe kon het materiaal alleen zijn kracht niet in een 3D-object behouden. Het team maakt gebruik van kleine vlokken grafeen, die door middel van druk en warmte worden samengeperst. Het object heeft een aparte vorm.
Lichtmetalen velgen zijn gemaakt van lichte metalen en bestaan voornamelijk uit aluminium. Stalen velgen daarentegen zijn gemaakt van staal, wat een veel hoger gewicht heeft.
Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
Aluminium velgen vragen een beetje meer onderhoud, maar ze zijn beter bestand tegen roest en corrosie. Concreet betekent het dat u uw banden langer kan gebruiken. Met aluminium velgen kan u uw remmen bovendien beter laten afkoelen en blaast u het stof gemakkelijker weg.
Ook Nederland kan een steentje bijdragen. Zo zit lithium, dat cruciaal is voor batterijen in elektrische auto's, in hoge concentraties in ons grondwater.
Voor het ophalen en recyclen van lithium batterijen en lithium accu's ben je bij IT-Recycling aan het juist adres. Goed om te weten: lithium recyclen is NIET gratis en kost 1,55€ per kilo plus €100,00 opstartkosten.
Op het eerste gezicht lijkt het niet om grote hoeveelheden te gaan: van de circa 350 kilo die de gemiddelde accu van een elektroauto weegt, neemt lithium slechts 8 tot 10 kilo voor zijn rekening, terwijl er in een accu 12 tot 15 kilo kobalt zit.
Tussen 2018 en 2020 was de prijs ongeveer 10.000 dollar per ton. Maar vanaf 2021 liep de prijs snel op naar 80.000 dollar per ton afgelopen november. Sindsdien daalde de prijs weer wat en momenteel wordt er ongeveer 67.000 dollar voor een ton lithium betaald.
China verwerkt namelijk niet alleen de meeste lithium, het produceert ook driekwart van de lithiumbatterijen en de helft van alle elektrische auto's. Ook voor de elektrische auto's die Europa produceert (ongeveer een kwart van de totale productie), is het voor de batterijen dus grotendeels afhankelijk van China.
De makkelijkste manier om lithium te winnen, is uit zoutmeren.Je laat het water verdampen, voert het zout af en houdt lithium over. Daarom is de Salar de Atacama, een enorm zoutmeer in Chili, een van de belangrijkste wingebieden van het metaal.
Een legering van chroom, kobalt en nikkel (CrCoNi) is het sterkste materiaal ooit getest. Door de karakteristieke eigenschappen is het mogelijk bruikbaar voor lucht- en ruimtevaartuigen. Bij de sterkte van een materiaal draait het om hoe snel het breekt, ook wel de taaiheid genoemd.
Wetenschappers van de Shanghai Jiao Tong Universiteit hebben twee andere stoffen ontdekt die nog veel harder zijn dan diamant. De eerste stof heet wurtzietboornitride en heeft dezelfde structuur als diamant. Het verschil is dat wurtzietboornitride is opgebouwd uit andere atomen. De tweede stof heet lonsdaleïet.
Staal is ijzer met een toevoeging van 0,1 tot 1,7 procent koolstof waardoor staal een pak sterker is dan ijzer.