Bij de kostprijsplus methode wordt de hoogte van je prijs berekend door bovenop je productiekosten een bepaalde winstmarge te rekenen. Zolang je de zelfgemaakte kosten op de juiste manier berekent en je verwachtingen van de afzet gegrond zijn, werk je bij deze methode dus altijd met winst.
13.3 Cost plus methode
Bij deze methode wordt uitgegaan van de kosten in transacties van verbonden partijen welke kosten worden verhoogd met een cost plusopslag. De cost plusopslag moet bestaan uit winst van de verbonden partij gelet op de functies en risico's.
U berekent de integrale kostprijs van uw product als volgt: ga uit van de kostprijs van uw product (directe + indirecte kosten) en tel hier een bepaalde marge bij op. Welke marge u kunt hanteren bij het berekenen, verschilt per branche.
De prijsbepaling kan op verschillende methodes gedaan worden. Zo is er de vraag georiënteerde prijszetting, kosten georiënteerde prijszetten en de concurrentie georiënteerde prijszetting.
Ten eerste is de cost-plus pricing strategie, waarbij de prijs wordt berekend op basis van de kosten waar de winst bij wordt opgeteld. Ten tweede is er target return pricing, waarbij de prijs wordt berekend op basis van de return on investment die je wilt bereiken.
Bepaling van de target kostprijs. De target kostprijs kan worden berekend door de target winstmarge af te trekken van de target verkoopprijs. Deze target kostprijs wordt dus niet bepaald door de productspecificatie, maar feitelijk door de strategische planning en de winstplanning.
Put-Out Pricing staat voor een commerciële strategie waarbij een fabrikant of retailer producten voor een zeer lage prijs aanbiedt. Dit kan een tijdelijke actie zijn, maar ook voor een langere termijn of zelfs permanent. Daarbij zal de verkoper weinig winst maken, of zelfs verlies draaien op dat specifieke product.
Wijze om de verkoopprijs van goederen of diensten te bepalen.
Het basisprincipe is eenvoudig: je kijkt naar de voornaamste concurrenten en bepaalt je prijs op basis van hun strategie. Deze strategie wordt vaak gebruikt voor producten of diensten die al enige tijd op de markt zijn en waarvoor veel alternatieven of vervangingsproducten beschikbaar zijn.
De juiste prijs voor je product of dienst is dus de hoogst mogelijke prijs die klanten willen betalen. Vooral start-ups zondigen tegen deze regel. Omdat ze redeneren 'Alleen als we goedkoper zijn dan de concurrentie maken we een kans'.
Bij de kostprijsplus methode wordt de hoogte van je prijs berekend door bovenop je productiekosten een bepaalde winstmarge te rekenen. Zolang je de zelfgemaakte kosten op de juiste manier berekent en je verwachtingen van de afzet gegrond zijn, werk je bij deze methode dus altijd met winst.
vergeleken met prijsopgaves van soortgelijke producten of met de eigen berekende prijs (normatieve inkoopprijs).... Kostprijs = De kostprijs van een product geeft de inkoopprijs plus de vaste en variabele kosten weer.
Wat is dan de verkoopprijs inclusief btw? De belasting komt bovenop de verkoopprijs exclusief btw. Als er 21% bij een prijs van € 100 op komt, wordt de prijs inclusief btw: 100 × 1,21= € 121,00. De bruto prijs is hier € 100 en de netto prijs € 121.
Definitie. Transfer pricing is het vaststellen van prijzen voor geleverde diensten of goederen tussen dochterondernemingen die onderdeel zijn van hetzelfde moederbedrijf. Er wordt ook wel gesproken van interne verrekenprijzen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.
bijvoorbeeld per product 10 euro brutowinst en het product verkoopt hij voor 5 euro 10 - 5 = 5,- euro = inkoop prijs.
De prijs wordt altijd bepaalt met als uitgangspunt de inkoop- of fabricagekosten plus een percentage algemene kosten welke bestaan uit verkoopkosten, kantoorkosten e.d. daarnaast een winstopslag die gewenst is. Deze is mede afhankelijk van de prijzen van de concurrentie om jezelf niet uit de markt te prijzen.
Een penetratieprijsstrategie is een vorm van concurrentie waarbij een nieuwkomer op de markt bewust goedkopere prijzen hanteert om marktaandeel te verwerven. In een later stadium zullen de prijzen verhoogd worden om winst te kunnen genereren.
Discount pricing is het hanteren van een (iets) lagere prijs dan de concurrenten, zodat klanten eerder bij jou een product zullen kopen.
Premium pricing is een prijsstrategie waarmee een bedrijf probeert een hogere waarde aan een product toe te kennen. Een voorbeeld van producten waarbij veel premium pricing wordt toegepast is merkkleding. De prijs staat eigenlijk niet in verhouding met de productiekosten.
De kostprijs is eigenlijk de prijs die het kost om een product of dienst te maken of te leveren. De verkoper of de persoon die de dienst levert kan vervolgens met behulp van de kostprijs bepalen voor welke prijs het product wordt verkocht in de winkel of voor welke prijs de dienst geleverd wordt.
De kostprijs van je gerechten tot op de komma nauwkeurig weten, is essentieel voor je bedrijfsvoering. Immers, wanneer je inzichtelijk hebt wat het jou heeft gekost, weet je wat je minimaal moet terugverdienen om winst te maken.
Voor een break-even analyse bereken je eerst de totale kosten. Dit zijn de totale constante kosten plus de totale variabele kosten, zoals inkoopkosten en voorraadkosten. Ook moet je de totale opbrengst weten. Deze bereken je door de totale constante opbrengsten op te tellen bij de totale variabele opbrengsten.
De goederen moeten dus € 100 per stuk kosten, exclusief btw. De verkoopprijs van uw goederen is dan € 100 + 21% btw = € 121. U vermenigvuldigt de verkoopprijs (inclusief btw) met 21/121 of 9/109. Op die manier berekent u het btw-bedrag in de verkoopprijs.