De Citroën C3 komt in verschillende uitvoeringen. Dat betekent dat elk type een eigen kogeldruk heeft. De benzineauto's tussen 68 en 82 pk hebben een kogeldruk van maximaal 26kg.De benzineauto's tot 100pk hebben een kogeldruk van maximaal 32 kg.
De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg.
Controleer wat de juiste kogeldruk voor uw voertuig is: deze vindt je als 'verticale last' beschreven in het informatieboekje van uw voertuig en op het typeplaatje van uw trekhaak.
Wettelijk is de Caravan van 970 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen C3 1.2 PureTech. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Kogeldruk vinden
De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak, ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd, en in de voertuigpapieren van uw auto. Dit is niet het kentekenbewijs, maar dit zijn de documenten die bij uw auto horen.
De meeste middenklasse-auto's hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem.
Als de kogeldruk te hoog is, drukt de caravan te veel op de achterkant van de auto waardoor de voorwielen minder grip hebben, de achtervering overbelast is en remmen lastiger is.
Heeft u de gewenste Citroën C3 trekhaak kunnen vinden? Dan kunnen de monteurs van Trekhaakcentrum.nl de trekhaak aan uw auto monteren.
Trekhaak Citroen C3 monteren kosten ✔️ Prijs v.a. € 425.
Trekeigenschappen van de auto
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen, dat is een belangrijke vraag. De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
De kogeldruk mag volgens die richtlijn niet meer dan 10% hoger zijn dan op het typeplaatje staat. Een toegestane kogeldruk van 50 kg mag je dus overschrijden met 5 kg (!) om geen bon te krijgen van 220.
Als de kogeldruk te laag is, leunt de caravan niet genoeg op de trekhaak van de auto. Dat is niet goed voor de stabiliteit van de combinatie. De caravan kan hierdoor gaan slingeren bij zijwind en inhalende vrachtauto's, en dat is erg gevaarlijk.
Is de kogeldruk te hoog of te laag dan heeft dit gevolgen voor de wegliggingen en veiligheid. Zorg dat de minimale kogeldruk van een geladen aanhangwagen 4% is van het totaal draagvermogen. Maximale kogeldruk per gewichtsklasse: Aanhangwagen totaal draagvermogen: tot 750 kg Kogeldruk max.
De meest ideale kogeldruk ligt tussen de 5% en 7% van het beladen gewicht van de caravan. Hoewel je niet op een kilootje meer of minder hoeft te letten hanteren we onderstaande richtlijnen. Uiteraard moet wel de auto, de trekhaak en de caravan geschikt zijn voor deze soms hoge gewichten op de koppeling.
Conclusie. De Citroën C3 is een kleurrijke toevoeging aan het B-segment. Het is een comfortabele gezinsauto met een uitgebreid aantal hulpsystemen, die spaarzaam met zijn brandstof omspringt voor een scherpe prijs. Je moet alleen bereid zijn om wat eigenaardigheden voor lief te nemen.
De catalogusprijzen van de Citroën C3 als vijfdeurs beginnen bij 16.730 euro (You!, 1.2 benzine) en lopen door tot 22.184 euro (Shine, 1.2 turbobenzine, automaat). Op de tweedehandsmarkt presenteert de derde generatie C3 zich als een echt koopje. Al vanaf 9.000 euro vind je exemplaren van de eerste productiejaren.
De trekhaak kunt u eenvoudig zelf monteren. Bij vrijwel alle trekhaken die u bij ons bestelt, ontvangt u een montagehandleiding. Hierin wordt door de fabrikant duidelijk uitgelegd hoe u de trekhaak onder de auto plaatst. Hieronder leggen wij globaal uit hoe een trekhaak zelf monteren in zijn werk gaat.
De Citroën C3 wordt relatief vaak geplaagd door kleine mankementen. Bijzonder is de ruitensproeier die water lekt in één van de injectoren, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. De centrale vergrendeling werkt soms niet door een storing in één deur. De ruitenwissermotor gaat inwendig vrij vaak stuk.
Bij vrijwel alle elektrische auto's en bij veel hybrides is het niet mogelijk om een trekhaak te installeren. Dat heeft te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Met de aanhangwagen naar het containerpark of een uitstap met de caravan zijn dus niet mogelijk.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van de C3 die ervoor zorgt dat de kleppen op het juiste moment op en dicht gaan en daarmee de timing van de motor regelt. De distributieriem kan breken waardoor er motorschade kan ontstaan.
Aangezien een gemiddelde elektrische fiets zo'n 25 kg weegt, kom je uit op 50 kg. Daar komt nog het gewicht van de fietsendrager bij (meestal zo'n 20 kg), wat neerkomt op een totaalgewicht van rond de 70 kg. Dat is dus de kogeldruk die je elektrische auto minimaal moet hebben.
Last (druk) onder de koppeling/assen
De last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg mag alleen neerwaarts zijn gericht en niet meer dan 50 kg bedragen.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.