De Kiplingmethode, ook wel 5W1H genoemd en staat voor wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Uiteindelijk zal het moeten leiden naar de ook wel vaak gebruikte Root Cause Analyses. Deze Kiplingmethode kom je soms tegen binnen de Tools van Lean 6 Sigma of de variant die je ook vaak tegenkomt is de 5x Why tool.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
De 5W2H-methode is een efficiënte tool voor het analyseren van een probleemstelling. De naam van de methode staat voor de 5 W's: Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom en de 2 H's: Hoe en Hoeveel. Deze simpele vragen helpen je om de onderliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Het doel van de 5W's en 1H-methode is om te komen tot een scherpere vraagstelling. Het is dus niet zozeer een creatieve denktechniek maar het is meer een techniek die eraan voorafgaat, namelijk de fase waarin het probleem zo adequaat mogelijk moet worden geformuleer.
Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten. Door de 5 w's (wie, wat, waar, wanneer en waarom) mee te nemen in je marktonderzoek, voer je een gedegen afnemersanalyse uit. De uitkomsten kunnen eventueel ook dienen als input van je SWOT-analyse.
Het idee achter de techniek is eenvoudig; als je 5x achter elkaar een 'waarom'-vraag stelt zal de oorzaak van je probleem duidelijk worden. Met de techniek kun je laag-voor-laag de symptomen 'afpellen' die je het zicht op het echte probleem ontnemen. Vervolgens kun je de ware bron van je probleem elimineren.
Neem de IS/IS NOT analyse. Daarbij gebruik je contrast, oftewel gevallen waarin het probleem niet op treedt, om de bronoorzaak van een probleem op te sporen. 'Kijk je op je televisie naar NPO1 en verdwijnt je beeld, dan zap je naar een andere zender om te kijken of daar hetzelfde probleem is.
Quis, quid, quando, ubi, cur, quem ad modum, quibus adminiculis (Wie, wat, wanneer, waar, waarom, op welke wijze, met welke middelen).
Topische vragen, ook wel W-vragen of de vijf W's genoemd in het Nederlands, zijn vragen omtrent het onderwerp van een tekst, een film, enz. zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer? Deze worden nog aangvuld met de 'Hoe-vraag'.
Een goede vraag is een open vraag. De vraag is niet goed als het antwoord simpelweg 'ja' of 'nee' is. Een goede vraag is duidelijk geformuleerd. De vraag is niet goed als een ander er vragen bij moet stellen ter verduidelijking.
Feiten worden verzameld over 4 dimensies: Wat, Waar, Wanneer en Hoeveel het probleem zich voordoet (“IS”), maar ook over Wat, Waar, Wanneer en Hoeveel men zou verwachten dat het probleem zich voordoet maar om een of andere reden is dit niet zo (“IS NIET”).
Wat is de aanleiding van het probleem? (onderzoek hoe het probleem is ontstaan. Wie heeft het probleem? (onderzoek wie de betrokkenen zijn) Wanneer doet het probleem zich voor? (onderzoek mogelijke situaties) Waar doet het probleem zich voor? (onderzoek of je bepaalde probleemgebieden kunt aanwijzen)
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Drie cirkels
De buitenste cirkel vertegenwoordigt het wat van een merk, de middelste cirkel staat voor het hoe van een merk en de binnenste cirkel staat voor het waarom van een merk. Het wat staat voor de producten of diensten die een organisatie verkoopt, dus letterlijk; wat doet het merk?
Het model bestaat uit drie principes: Why – waar streef je naar (missie)? How – Hoe doe je het en waarom is dit beter dan de concurrentie? What – Welke producten of diensten zorgen voor het behalen van de missie (assortiment)?
Het 6W model van Ferrel is een afnemersanalyse die (potentiële) afnemers van de organisatie in kaart brengt. Hierdoor kan de organisatie kansen en bedreigingen in de markt identificeren en beter inspelen op marktontwikkelingen. Met behulp van de 6 W's kan dit gestructureerd worden geanalyseerd.
Waarom is een goede probleemanalyse belangrijk? Een goede probleemanalyse helpt je het probleem beter te begrijpen en om te zien of het de tijd en energie waard is het probleem op te lossen.
“Ga je morgen beginnen?” “Wil je hier eigenlijk wel werken?” “Moet je niet even met Jan gaan praten?” De ander moet eerst “ja” of “nee” antwoorden. Daarna kan hij gewoon zijn mond houden. Wat de vragensteller wil of vindt, is al in de vraag verpakt. Dit soort vragen is dus suggestief.