Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Om als (project)team goed te kunnen samenwerken zijn meerdere dingen van belang. Misschien wel de meest cruciale is de bereidheid om je teamgenoten te vertrouwen. Vertrouwen in de zin dat je er vanuit gaat dat de ander eerlijk is, dat je op de ander kunt rekenen en dat die zich aan de afspraken houdt.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Je neemt je teamgenoten dus mee in jouw van jouw motieven, ideeën, wensen en onzekerheden. Hierdoor leer je elkaar kennen en wordt het vertrouwen vergroot. Anderzijds is feedback nodig: hiermee maakt de ander bij jou duidelijk wat hem bekend is maar jou niet.
Als mensen in een team samenwerken zie je dat:
het gezamenlijk belang boven het eigen belang staat. Dat betekent o.a. dat de groepsleden blijven meedenken en een bijdrage leveren aan het groepsproces, ook wanneer ze er zelf direct geen persoonlijk belang bij hebben.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
De voordelen van samenwerken
Het brengt je namelijk in contact met andere mensen. Samen weet je meer. Samen zie, hoor en voel je meer: je kunt samen meer ontdekken. Als je samen bent, worden jullie capaciteiten en talenten ook samengevoegd, waardoor ze elkaar kunnen aanvullen.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Als je bij jezelf de competentie samenwerken wilt ontwikkelen dan is het belangrijk om je eigen kwaliteiten en valkuilen helder te hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je open staat voor anderen en dat je bereid bent je oprecht te verdiepen in hun opvattingen en invalshoeken en hiervan te leren.
Je draagt op verschillende manieren bij aan een goede samenwerking in het team: Je zet je in om samen met anderen in een team het gezamenlijke doel te bereiken. Je speelt informatie die voor anderen van belang kan zijn tijdig door.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Effectief samenwerken vanuit het karakter
Er moet sprake zijn van een zogenaamd samenwerkingskarakter. Hiervoor is het belangrijk dat de teamleden karakters hebben die goed op elkaar aansluiten. Karakters die botsen zorgen vaak voor problemen binnen het team, waardoor een hoge productiviteit niet kan worden bereikt.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Een team is een onmisbaar instrument voor de competentieontwikkeling, deskundigheidsbevordering, motivatie en draagkracht van de verschillende teamleden. Kracht van een team toont niet enkel het belang van teamwork aan, maar analyseert ook hoe je tot een betere teamkracht komt.
Zo creëer je betrokken medewerkers:
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Samenwerken in een team kan een heel stimulerende ervaring zijn. Wanneer een groep mensen hun talenten volledig inzet en samen echt ergens voor gaat, kan een team fantastische resultaten neerzetten. Maar een goed draaiend team ontstaat meestal niet vanzelf.
Collegarechters of –officieren zijn de ideale sparringpartners: zij kennen de context, kennen het begrippenkader en zijn in staat jouw werk kritisch te volgen op niveau. De collega wordt enorm onderschat als bron van leren, daar kun je veel meer mee doen. Echt een kwestie van laaghangend fruit.
De onderlinge verhoudingen (sympathie en antipathie) tussen de teamleden; Het vertrouwen (of wantrouwen) in elkaars functioneren; Mogelijkheden tot communicatie en de communicatiepatronen; Het imago van het team in de omgeving.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.