We definiëren een goede leraar als een leraar die een aanwijsbare bijdrage levert aan het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent dat kenmerken van een goede leraar op de een of andere manier invloed moeten hebben op de kennis, vaar- digheden en / of houding en motivatie van leerlingen.
Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.
Een effectieve docent heeft liefde voor het vak en zet zich op alle mogelijke manieren in voor het succes van zijn leerlingen. Volgens leerlingen blijkt die liefde onder meer uit aanstekelijk enthousiasme over de vakinhoud en de geestdrift waarmee hun docent voor de klas staat en zijn leerlingen ondersteunt.
Uit onderzoek (van Gennip) gepubliceerd onder de titel "Wat is de ideale leraar?" vonden de leerlingen dat goede leraren: ervoor zorgen dat leerlingen hun werk maken. de klas onder controle hebben. bereid zijn om leerlingen die hulp nodig hebben te helpen.
Unieke leraren behouden hun eigen persoonlijkheid, hebben hun eigen manier van interactie met leerlingen, van reageren op situaties en leerlingen. Zij houden vast aan hun eigen standpunten en gedragen zich consequent in hun rol. Ten slotte is er afstand, een begrip dat conceptueel verschillend is van de vorige drie.
Leraarschap gaat over pedagogiek en didactiek en hoe jij omgaat met groepsprocessen in je klas. Een goede leraar functioneert in de context van een school en draagt samen met collega's bij aan goed onderwijs in een veilig klimaat voor leerlingen.
Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren.
Goede leerkrachten herken je niet aan hun leeftijd, niet aan hun uiterlijk, niet aan hun opleiding. Je herkent hen aan hun zíjn. Ze zijn tot in hun kern verbonden met hun klas, handelen uit liefde en zorgzaamheid, hebben altijd het beste met hun leerlingen voor en (her)kennen nog steeds het kind in zichzelf.
Een Leraar voortgezet onderwijs geeft les in een bepaald vakgebied op een school voor VMBO, HAVO en/of VWO. Naast het lesgeven bereidt men de lessen voor, houdt men het vakgebied bij, er is overleg met collega-docenten. Daarnaast kijkt de Leraar voortgezet onderwijs proefwerken na en praat met ouders.
Ga bij aanvang van de les bij de deur staan en zeg leerlingen gedag. Toon afwisselend interesse in leerlingen en noem ze bij hun naam. Kortom: wees persoonlijk en zorg voor interactie, maar laat tegelijkertijd zien wie er in charge in. Maan drukke leerlingen ook tot rust, de les gaan zo immers beginnen.
Werken aan opdrachten gaat beter als leerlingen er betekenis aan kunnen geven. Dat wil zeggen dat zij het als belangrijk ervaren daaraan te kunnen werken. Als een opdracht helemaal zonder betekenis is voor hen, of zo wordt ervaren, werken ze eraan uit gehoorzaamheid.
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo'n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Dit is gemiddeld ruim anderhalf keer het modale inkomen.
Een leraar is iemand die kennis of vaardigheden overbrengt op anderen. Meestal is een leraar werkzaam in het middelbaar onderwijs waar hij of zij leerlingen onderwijst in diverse vakgebieden.
Je hebt geen onderwijsbevoegdheid nodig. Je geeft dan namelijk les onder begeleiding van een docent met bevoegdheid. Je bent dan wel gebonden aan maximaal 4 uur per week lesgeven. Wil je meer uren per week lesgeven dan heb je alsnog een bevoegdheid nodig.
“Vakkennis is ook essentieel voor je klasmanagement. Je kortetermijngeheugen botst snel op zijn limieten, de cognitive load. Als je je tijdens je les hard moet concentreren op de inhoud, kan je minder bezig zijn met orde houden of iedereen aan het woord laten.
Over 'De zes rollen van de leraar'
Martie Slooter maakt in haar nieuwe boek duidelijk dat iedere leraar in het voortgezet onderwijs zes rollen vervult: die van (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) pedagoog, (5) afsluiter en (6) coach. Elke rol kun je aanleren en in elke rol kun je je verder ontwikkelen.
De SBL competenties zijn:
Vakinhoudelijk en Didactisch Competent. Organisatorisch Competent. Competent in Samenwerken met collega's. Competent in Samenwerken met de omgeving.
Een leraar die pedagogisch competent is, biedt de leerlingen/deelnemers in een veilige leer- en werkomgeving houvast en structuur bij de keuzes die zij moeten maken en hij bevordert dat zij zich verder kunnen ontwikkelen.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Eerstegraads docent
Het salaris van een eerstegraads docent die voor de klas staat in het Voortgezet- of Beroepsonderwijs ligt tussen de €2840 en de €6202 bruto per maand. Dit salaris is afhankelijk van de ervaring en het type onderwijsinstelling waar de eerstegraads docent werkzaam is.