Een normale bedrijfstemperatuur van de motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken. De motor bereikt zijn bedrijfstemperatuur na ongeveer 15-20 minuten rijden.
In de zuigerveerzone kunnen temperaturen tot ca 280 °C voorkomen, de lageruitreedtemperatuur kan tot 180 °C bedragen en de bulkolietemperatuur zal ergens tussen 85 en 140 °C liggen bij een motor op bedrijfstemperatuur.
De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C. Zolang de temperatuur nog niet op dat niveau is, kun je beter wat kalmer aan doen. Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
De temperatuur die je met het testmenu uitleest is de motortemperatuur. Die ligt inderdaad rond de 120 graden en kan redelijk varieren.
Wanneer je (sportieve) auto geen olietemperatuurmeter aan boord heeft, kan ook een oliedrukmeter aangeven wanneer het veilig is om harder te rijden. Na een kwartier is de olie dun genoeg en dan weet je meteen bij welke meterstand je motor echt op bedrijfstemperatuur is.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
100 of 120 graden is volgens mij ook zo erg nog niet en valt binnen de marges. Als je echter veel hoger dan dat komt dan kan de koppakking het niet meer aan. Als de koppakking kapot gaat krijg je vermenging van koelvloeistof (waar je motor mee gekoeld wordt) en olie (waar je motor mee gesmeerd wordt).
Het gebied tussen de kleppen en de bougie bereikt de hoogste temperatuur in de cilinderkop. Hier kan het aluminium temperaturen bereiken van meer dan 250 °C.
Onder bedrijfstemperatuur wordt het meest optimale temperatuurbereik verstaan waarbinnen elektrische, elektronische, elektromechanische of mechanische apparaten werken. Apparaten werken het meest efficiënt binnen een specifiek bereik, wat afhangt van de functie en toepassing.
Bij solo gebruik van de auto is de temp. tussen de 95 en 105 gr. Met de caravan aangehaakt meestal rond de 115 gr soms iets hoger. Koelwater indicatie blijft constant 90 gr.
De oppervlakte temperatuur van elektromotoren kan oplopen tot boven de 80°C, het kan daarom nodig zijn om de motor te voorzien van een aanraakbescherming. Verwijder voorafgaand aan de installatie de eventueel aanwezige rotorblokkering, en dicht het draadgat af met de meegeleverde plug.
Eén van de vaakst voorkomende oorzaken voor oververhitting van een automotor is een te laag koelvloeistofpeil. De koelvloeistof zorgt er namelijk voor dat de motor de juiste bedrijfstemperatuur aanhoudt. Dit weet het middel te bewerkstelligen, doordat het binnen het circulaire afgesloten koelsysteem rondgepompt wordt.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.
Zowel de motorolie als de koelvloeistof hebben de taak om de motor inwendig de koelen. In het koelsysteem van een motor zitten een aantal zeer belangrijke onderdelen die hieronder opgesomd zijn: Expansiereservoir; Hier zit een voorraad koelvloeistof opgeslagen. Kachelradiateur; voor de interieurverwarming.
Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Laat het slachtoffer liggen en start met koelen. Dit kun je doen met coldpacks in de nek, oksels, liezen en knieën. Laat iemand (isotone) sportdrank drinken die niet te koud is, en laat iemand eventueel iets eten. Koel en stretch verkrampte spier(en).
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.