Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
Apple heeft Coca-Cola verdreven van de eerste plaats op de wereldwijde ranglijst van waardevolste merken. Dat maakte het Britse advies- en merkenbureau Interbrand maandag bekend. Het is voor het eerst in 13 jaar dat Coca-Cola de lijst niet aanvoert.
Het meest waardevolle merk blijft Apple (408,251 miljard dollar, +26 procent), gevolgd door Amazon (249,249 miljard dollar, +24 procent) en Microsoft (210,191 miljard dollar, +27 procent). Google, Samsung, Coca-Cola, Toyota, Mercedes-Benz, McDonald's en Disney vervolledigen de top tien.
De nummer 1 is geen verrassing: dat is opnieuw Toyota. De totale waarde van het merk schat Kantar momenteel op $28,39 miljard. Hoewel Toyota dus nog steeds fier bovenaan staat, moesten ze wel ietsje inleveren qua merkwaarde.
Kijkend naar de 2021 editie van de 'Global 500', dan valt meteen op dat er dit jaar slechts zeven Nederlandse merken in de lijst prijken. 's Nederlands bekendste merk is net als in voorgaande edities oliegigant Shell, met een merkwaarde van maar liefst €42,156 miljard.
De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk.
Microsoft passeerde afgelopen vrijdag de marktwaarde van Apple en werd hierdoor het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Het in Redmond gevestigde bedrijf bereikte een beurswaarde van zo'n 2,49 biljoen USD terwijl die van Apple ongeveer 2,46 biljoen USD bedroeg volgens CNBC.
1. Toyota Group (Jaaromzet: 238 miljard euro) Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro.
Het grootste modemerk ter wereld is Nike – en daarmee staat het Amerikaanse merk logischerwijs op de eerste plek in deze top 50. Nike staat vooral bekend om de schoenen, maar het merk verkoopt daarnaast ook andere kleren en accessoires. Dit zijn de 50 grootste modemerken ter wereld.
Apple, Google en Amazon zijn volgens de jaarlijkse lijst Best Global Brands van merkadviesbureau Interbrand opnieuw de meest waardevolle merken ter wereld.
Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt. We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog. Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn…
Louis Vuitton is volgens BrandZ het designermerk met de hoogste waarde. Iedereen kent de iconische tassen wel, maar het merk heeft nog veel meer. Zo veel dat het bedrijf een waarde heeft van 52 miljard dollar! Een duidelijke nummer 1 dus.
De rijkste man op aarde bezit een BMW M5 van de E60-generatie.
De Eldorado is in de basis 5,69 meter lang en alleen daarmee al een een forse verschijning als je het vergelijkt met de doorsnee Nederlandse personenauto. De Amerikaanse carrosseriebouwer Jay Ohrberg rekte de Cadillac in eerste instantie op tot 18,28 meter. Later werd de auto nogmaals verlengd, tot 30,5 meter.
AUDI AG is de Duitse autofabrikant van het merk Audi. Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse.
Walmart is nog steeds het grootste bedrijf ter wereld.
De VOC was verreweg het grootste beursgenoteerde bedrijf dat ooit heeft bestaan. Het is ook aanzienlijk groter dan de huidige giganten op de beurs. Apple is nu een kleine 900 miljard dollar waard, omgerekend maar 11 procent van de VOC.
Shell. De lijst wordt aangevoerd door de Royal Dutch Shell. Shell is het grootste bedrijf van Nederland en ook nog eens een van de grootste oliebedrijven ter wereld. Het bedrijf is al actief sinds 1907 en heeft ruim 82.000 werknemers in dienst.
Hermès werd in 1837 opgericht als oorspronkelijk leverancier van luxe lederwaren als zadels voor paarden aan adellijke families. Later werd dit uitgebreid naar een productie van hutkoffers en tassen. Hermes heeft een aantal iconische tassen op de markt gebracht en is ook bekend om haar sjaaltjes.
1. De nachtegaal van Kuala Lumpur – $ 30 miljoen. Dit is de duurste jurk ter wereld en kost maar liefst $ 30 miljoen. Heb je ooit eerder dit bedrag voor een jurk gehoord?