1. Ferrari Mondial 8 2+2 - € 38.750. De Mondial is de goedkoopste Ferrari die momenteel op de AutoWeek occasionzoeker staat. Dat treft, want bij zijn introductie in 1980 was de Mondial het nieuwe instapmodel.
Een Ferrari rijden in Nederland kan vanaf 255.995 euro. Voor dat geld rijd je in de Ferrari Roma 3.8 456kW aut, de goedkoopste Ferrari van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Ferrari 812 Competizione A 6.4 610kW aut wat daarmee de duurste Ferrari van Nederland is.
Met een productie van 17.500 exemplaren tussen 1999 en 2005 is het niet moeilijk om een 360 Modena te vinden in de zoekertjes. Aan jou de keuze voor een coupé of cabriolet, maar de prijzen liggen doorgaans tussen 45.000 en 70.000 euro.
Galliera noemt een indicatie van vijf jaar. Maar zoals bekend komt niet iedereen zomaar in aanmerking om een van Ferrari's one-offs te kopen. Op internet gaan allerlei verhalen rond wat de minimumvereisten zijn. Zo zou je bijvoorbeeld al een x-aantal Ferrari's in bezit moeten hebben (sommigen zeggen vijf stuks).
De 600 pk sterke Ferrari Portofino vormt het 'instapmodel' met een vanafprijs van 244.030 euro. De Roma met 620 pk zit daar een paar honderd euro boven met een basisprijs van 244.737 euro. Voor de Ferrari F8 Tributo en F8 Spider betaal je respectievelijk 296.147 en 323.178 euro.
Een Lamborghini rijden in Nederland kan vanaf 228.600 euro. Voor dat geld rijd je in de Lamborghini Urus 4.0 8v 4wd 478kW aut, de goedkoopste Lamborghini van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Lamborghini Aventador roadster 6.5 svj 63 566kW 4wd aut wat daarmee de duurste Lamborghini van Nederland is.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Deze Ferrari 250 GTO is de duurste auto die ooit geveild werd. Zijn nieuwe eigenaar hoestte maar liefst 48 miljoen euro op… Onlangs hadden we het over de 10 duurste auto's die ooit geveild werden.
De 'goedkoopste' Bugatti is de ruim 3 miljoen euro kostende Chiron. Het Frans-Duitse luxemerk introduceert echter een nieuwe instapper: de 30.000 euro kostende Baby II.
Ferrari kon er zelf ook niet aan tippen want de F50 die bijna tien jaar later werd ontwikkeld, kon niet in de schaduw staan van de F40. Van de 1337 geproduceerde exemplaren zijn er nu nog 1311 over, sommigen beweren 1315, dus dat rekenen we voor het gemak ook goed.
Een allrisk verzekering voor deze auto is niet veel duurder dan de Fiat. Voor ongeveer 50 euro per maand ben je onder de pannen. Voor deze vergelijking namen we een Ferrari 458 uit april 2013. Met een dagwaarde van 240.000 euro moet je flink in de buidel tasten om deze auto te betalen.
De F430 staat in de prijslijst voor 196.748 euro; de versie met de F1-versnellingsbak kost 207.093 euro. Kopers van de standaarduitvoering brengen 75.988 euro BPM binnen; eigenaren van een F430 F1 dragen 80.033 euro bij. De voorloper van de F430, de 360 Modena stond voor 181.480 in de prijslijst.
Terwijl de waarde van de Ferrari Testarossa drie of vier jaar geleden een hoogtepunt bereikte, zijn de prijzen nu gestabiliseerd tussen 75.000 en 120.000 euro.
De F40 werd gebouwd tussen 1987 en 1992 en is in beperkte oplage verschenen: iets meer dan 1300 exemplaren. En aan zo'n iconische bolide hangt helaas een aardig prijskaartje. Voor een Ferrari F40 occasion moet je minimaal 1,5 miljoen aftikken.
Vandaag beantwoordt alleen de F12 aan dit bestek. Het design is veel gekunstelder dan vroeger, maar de techniek is een feest: een 6.3 V12, 740 pk bij 8.250 tr/min, 340 km/u en 3,1 seconden van 0 tot 100 km/u.
Waarom is Bugatti zo duur? Een Bugatti is zo duur vanwege de superieure technologie, unieke mechanische elementen en premium en luxe componenten waaruit elk voertuig bestaat. Deze supercars behoren tot de meest indrukwekkende die ooit zijn geproduceerd en hebben een passend prijskaartje.
Bugatti kopen? Dan moet je tweedehands shoppen, want alle modellen van Bugatti zijn uitverkocht.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
Met een prijskaartje dat geschat wordt op meer dan 5 miljoen euro, zou deze met bladgoud bedekte wagen wel eens de duurste auto ter wereld kunnen zijn.
Zo is hij onder andere gespot in de bekende Bentley Continental GT tijdens zijn periode bij Manchester United, maar deze is inmiddels verkocht. Verder reed hij onder andere in een Audi RS6, Rolls-Royce Phantom, Aston Martin DB9, Maserati GranCabrio, Porsche Cayenne, Audi Q7 en BMW M6.
Mercedes W196 uit 1954 – 27,62 miljoen euro. De minst dure auto in deze lijst wisselde al voor bijna 30 miljoen euro van eigenaar! Je kan je het soort bedragen waarover we het gaan hebben dus al inbeelden... Mercedes bouwde slechts 14 van deze 'zilverpijlen'.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.