De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
Een kapotte krukaspositiesensor verstuurt geen accurate informatie naar de ECU, die vervolgens niet voor een tijdige vonk voor de cilinders kan zorgen.Ontstekingsfouten zijn het gevolg en de auto verliest vermogen. Dit symptoom is mogelijkerwijs ook het bijproduct van slechte of vervuilde bougies.
Door een zwak of ontbrekend signaal zal de motor niet of slecht starten. De motor schakelt over op de noodloop. Als de motor de informatie niet meer correct ontvangt van de boordcomputer zal hij overgaan op de noodloop. Dit betekent dat de motor uit voorzorg minder gaat presteren om meer schade te voorkomen.
Wat zijn de kosten van een krukassensor vervangen? Vanaf € 50,- kunt u de krukassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de krukassensoren die gekozen worden.
De krukassensor is meestal te vinden aan de achterkant van de motor, in de buurt van de krukaspoelie en de distributieriem. Het bestaat uit een magnetische sensor en een tandwiel dat op de krukas is gemonteerd. Wanneer de tanden op het tandwiel langs de sensor passeren, wordt er een magnetisch veld opgewekt.
Symptomen van een defecte krukas of schade aan de krukaslagers is voor leken niet makkelijk vast te stellen. Een van de tekenen voor een mogelijk defect is het trillen van de motor, slaande of kloppende geluiden of problemen bij het starten. Een nauwkeurige diagnose kan slechts in een vakgarage worden gesteld.
Met een labscoop wordt gemeten aan een Hall-effect-krukassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan gedownload worden. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd zodat vastgesteld kan worden of de Hall-effect-krukassensorgoed werkt.
Het breken van een krukas kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat het materiaal waarvan de krukas is gemaakt, niet sterk genoeg is of een bepaalde verzwakking heeft door verontreiniging. Daarnaast kan langdurige overbelasting ook een rol spelen.
Een standaard originele krukas kost niet al te veel, gemiddeld kan je al voor zo'n kleine € 30,- klaar zijn. Hier komen dan nog wel de nieuwe krukaslagers en keerringen bij.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de nokkenassensor
Het arbeidsloon voor het oplossen van de nokkenassensor problemen zal tussen de €100,- of €250,- bedragen. Reken op hogere kosten als je een luxe auto hebt of de vervanging laat uitvoeren door een garagebedrijf.
Met betrekking tot de nokkenas is van belang wat de oorzaak is van het inslijten. Normaal gesproken moet een nokkenas langer mee kunnen gaan dan 160.000 km. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo al reparatiekosten hoeft te verwachten.
Aanschaf van een nokkenas
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR. Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Waarom je nooit moet doorrijden met een kapotte krukassensor
De krukas is in dat geval niet meer op de juiste plek aanwezig. Doorrijden met een kapotte krukassensor is daarom een no-go.
Doorgaans gaat de koppeling, mits goed mee omgegaan, zo'n 150.000 - 200.000km mee.
Aan de krukas zit een tandwiel dat het koppelingshuis/ingaande as van de versnellingsbak aandrijft. Deze draaien daardoor achteruit, want twee tandwielen die in elkaar grijpen, draaien altijd in tegengestelde richting.
De vervanging is ook vanwege de overzichtelijke materiaalkosten eenvoudig. Voor alle gangbare bouwreeksen ligt de prijs in de regel tussen de 15 en 25 euro. De vervanging zelf dient door een vakgarage te worden uitgevoerd omdat deze meerdere uren in beslag neemt en vakkennis vereist.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
Een demperpoelie, algemeen bekend als een krukaspoelie, is een poelie bevestigd aan het einde van de krukas. Deze drijft de hulpaandrijfriem aan, die op haar beurt de alternator, de airco compressor, de stuurbekrachtigingspomp, de waterpomp, enz.aandrijft.
Het slijpen van een krukas is meestal rond de € 300,- tot € 400,- en daar komen de lagerschalen nog bij (KB-310 en KB-320, zie Gerelateerde Producten onderaan deze pagina), wat flink goedkoper is dan een vervangende krukas.
Tapsheid meten:
Bij een gedemonteerde krukas kunnen we metingen uitvoeren op de hoofdlagertappen en drijfstanglagertappen. Metingen kunnen t.b.v. de nauwkeurigheid uitsluitend met een schroefmaat worden verricht. Met drie metingen kan de tapsheid van lagertappen op een krukas worden gemeten.
Hij meet de druk in het aanzuigkanaal en geeft de waarden aan de regeleenheid verder. De regeleenheid berekent aan de hand van de druk de hoeveelheid van de aangezogen lucht en meet de benodigde hoeveelheid brandstof af. Daarmee worden bijzonder lage verbruikswaarden en schone uitlaatgassen bereikt.
Het ABS-systeem houdt de auto stabiel tijdens het remmen. Als onderdeel van dit systeem registreert de ABS-sensor de draaisnelheid van het wiel. Daarom heet hij ook wel wielsnelheidssensor. De meeste systemen voorzien in een sensor voor elk wiel.
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.