ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
U vraagt of een brandend ESP lampje gevaarlijk is. ESP ofwel het 'Elektronisch Stabiliteits Programma' grijpt tijdig in wanneer de auto in een onveilige situatie terecht komt. Bijvoorbeeld in een verraderlijke bocht die met een te hoge snelheid wordt genomen en je grip verliest bij bijvoorbeeld een gladde ondergrond.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
EPS is een Engelse afkorting voor 'Electronic Power Steering'. EPS is een soort van stuurbekrachtiging die door een elektronisch aangestuurde elektromotor wordt gevoed.
Hoe werkt ASR? ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze 'voelen' dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Het systeem van een remversterker, BAS (Brake Assist System), helpt om bij afremmen de remkracht te verhogen en het verkort daarmee de remweg. Het systeem registreert de wijze waarop u het rempedaal bedient en verhoogt zo nodig de remkracht.
In samenwerking met ABS verhoogt Electronic Brakeforce Distribution, elektronische remkrachtverdeling, de veiligheid bij remmanoeuvres. Het systeem compenseert de gewichtsverplaatsing die tijdens het remmen in de auto ontstaat en optimaliseert daarmee de koersstabiliteit en het remvermogen.
Hij meet de hoek waaronder het stuurwiel is verdraaid. Het bereik van de sensor komt overeen met het aantal stuurwielomwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurhoeksensor geeft het stabiliteitsregelsysteem voortdurend informatie over de richting waarin de auto wordt gestuurd.
"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
De wielsnelheidssensor wordt gebruikt om het antiblokkeersysteem van het voertuig te bewaken.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
ESP staat voor Electronic Stability Program en het systeem voorkomt door middel van korte, krachtige remingrepen op één van de wielen van de auto dat de bestuurder de controle verliest over de auto.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Hoelang heb je recht op een AOV-uitkering? Tijdens het afsluiten of berekenen van een AOV heb je de keuze hoelang je een uitkering zou willen wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt. De meeste AOV's keren uit tot aan de eindleeftijd en andere AOV's hebben een maximale uitkeringsduur van bijvoorbeeld 2 of 5 jaar.
De wortels van ASR Verzekeringen zijn gelegen in de bedrijven AMEV, Stad Rotterdam en Woudsend. Ditzo is een handelsnaam van ASR Nederland. De Amersfoortse (Amersfoortse Leven, Amersfoortse Schade en Amersfoortse Zorg).
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto. Tijdens het afremmen kunnen de ingrepen van de ESC waarneembaar zijn in de vorm van pulserende geluiden.
BAS – Brake-Assist System
BAS is een afkorting voor Brake-Assist System. Het gaat hier om een remassistentiesysteem, oftewel ABS. ABS staat weer voor een antiblokkeersysteem. Dit elektronische systeem zorgt ervoor dat de wielen tijdens remmen niet gaan slippen of blokkeren maar gecontroleerd afremmen.