Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan 'stoot' de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer.
Doorrijden met kapotte massa vliegwiel
Rij absoluut niet door met een kapot vliegwiel. Het kan namelijk gebeuren dat het schakelen plotseling niet meer mogelijk is, opeens, terwijl u rijdt. Zorg dus dat u naar een versnellingsbak specialist gaat voor een controle en eventuele reparatie of vervanging.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro. Delange werktijd verklaart ook waarom je van de gelegenheid gebruik moet maken om ook de koppeling te vervangen.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
De meest voorkomende symptomen van problemen met een DSG vliegwiel zijn: Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Vliegwiel is een vereiste voor een goeie stationair loop, hij heeft de massa nodig voor een stabiel toerental. En zal dus op bijna iedere automotor op zitten..
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Het vliegwiel van een automaat is een stuk geperforeerde plaat met een tandwielkrans er om heen.
Een dubbelmassavliegwiel is een vliegwiel dat uit 2 delen bestaat met veren er tussen. Het doel is de oneenparige beweging van de krukas af te vlakken waardoor de motor mooier stationair gaat lopen en tevens de mechanische belasting van koppeling en versnellingsbak afneemt.
Een tweemassavliegwiel is een vliegwiel, dat uit twee gedeelten bestaat, die door veren met elkaar zijn verbonden. Wat doet het? Een gewoon vliegwiel bestaat uit één brok staal. Het zorgt ervoor, dat de krukas tussen de opeenvolgende arbeidsslagen in zoveel mogelijk dezelfde omwentelingssnelheid handhaaft.
Visuele controle van het dubbelmassavliegwiel
Kijk goed naar het vliegwiel tijdens de visuele inspectie. Als u verkleurde vlekken op het wrijvingsvlak van het secundaire vliegwiel ontdekt (zie pijl A), zijn dit een duidelijke indicaties van een oververhitte of overbelaste DMF.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Het vliegwiel zit aan het einde van de krukas gemonteerd. Op het vliegwiel zit de koppeling met daar overheen de versnellingsbak bevestigd. Aan de buitenzijde van het vliegwiel zit de startmotor.
De symptomen van een defect dubbelmassavliegwiel kunnen inderdaad stuiteren bij aangrijpen zijn maar ook rammelen en onregelmatig lopen van de motor. Stuiteren bij aangrijpen kan ook veroorzaakt worden door een vette koppelingsplaat of een probleem in de drukgroep.
De druklager van de koppeling maakt het mogelijk dat de koppelingsplaat gescheiden kan worden van het koppelingsmechanisme. Een druklager ziet eruit als een ring en wordt bediend via de koppelingskabel die weer vastzit aan het koppelingspedaal.