Hashtags zijn een woord of meerdere woorden met een #-symbool ervoor. Deze werden als eerste gebruikt op Twitter om gesprekken over hetzelfde onderwerp te bundelen. Alle woorden die beginnen met een # teken werden hyperlinks. Hashtags zijn dus zoekbaar en klikbaar.
Een belangrijk doel van hashtags is om social media berichten te filteren. Zo kun je als gebruiker een bepaalde hashtag volgen zodat je berichten met dat onderwerp in je Instagram of LinkedIn feed ziet verschijnen. Een mooie kans voor jouw organisatie om onder de aandacht te komen bij je doelgroep.
Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Je vult een trefwoord in en selecteert vervolgens de hashtags die je wilt. Deze worden dan wel aan de foto (of video) gekoppeld, maar deze staan dus niet meer onder je foto als tekst.
Je geeft er extra omschrijvingen aan. Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken.
De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto's. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags.
Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep. Althans, door mensen die op die hashtag zoeken. Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.
Schrijf # (het teken voor hashtag) samen met een onderwerp of zin en voeg dit toe aan je bericht om een hashtag te maken. Bijvoorbeeld: Ik heb vandaag zoveel heuvels beklommen!
Door hashtags toe te voegen, wordt je artikel toegevoegd aan leden die het mogelijk relevant vinden. Hashtags fungeren als trefwoorden die mensen helpen te begrijpen wat voor soort artikel je hebt geschreven. Houd er rekening mee dat het publiceren van een artikel anders is dan het plaatsen van LinkedIn updates.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
Hou je hashtags kort en relevant zodat je klanten deze kunnen overnemen in hun berichten, als het relevant is. Probeer een korte unieke hashtag te vinden waarmee je publiek met één klik alle berichten over dit onderwerp kan lezen.