De functie van de distributieriem is cruciaal in de moderne motor. De distributieriem drijft de nokkenas(sen) aan die vervolgens de in- en uitlaat kleppen bedienen. Naast het bedienen van de nokkenas worden er afhankelijk van merk en model ook de waterpomp, brandstof inspuitpomp en/of balansassen aangedreven.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
Tijdige vervanging is belangrijk om (grote) problemen met de motor van uw auto te voorkomen. De riem kan namelijk gaan slippen of breken. Wanneer hij breekt loopt de motor niet meer en kan er in het ergste geval schade aan de motor ontstaan, met mogelijk een dure reparatie als gevolg.
De kosten voor vervanging vallen namelijk in het niet bij de reparatiekosten als de riem knapt tijdens het rijden! Daarom raden we iedereen af door te blijven rijden met een distributieriem die eigenlijk vervangen moet worden.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
De distributieriem drijft onderdelen aan in de motor die in een oogwenk ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Daarom is het op tijd vervangen van een distributieriem uitermate belangrijk.
nee, dit valt niet onder de all riskverzekering. een geknapte distributieriem valt onder de eigen verantwoordelijkheid, daar u dit makkelijk kunt voorkomen, door de riem op tijd te vervangen.
In het onderhoudsboekje van uw auto wordt de laatste vervangingsdatum altijd duidelijk vermeld. Meestal zit er onder de motorkap ook nog een sticker met de datum en kilometrage waarop de riem voor het laatst vervangen is.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
De naam zegt het al: een waterpomp pompt water rond. Of eigenlijk koelvloeistof. Dat is nodig om je motor te koelen, die opwarmt door verbranding. Uitlaatgassen voeren weliswaar een deel van die warmte af, maar een ander deel wordt door de motor opgenomen.
Een gemiddelde waterpomp sluist ongeveer 1,7 miljoen liter koelvloeistof binnen vier jaar of 100.000 km door het koelsysteem. Als een waterpomp uitvalt en wordt vervangen zonder een onderzoek naar de oorzaak van het defect, loopt de nieuwe waterpomp een groot risico op een nog kortere levensduur.