Een dubbelmassavliegwiel is een vliegwiel dat uit 2 delen bestaat met veren er tussen. Het doel is de oneenparige beweging van de krukas af te vlakken waardoor de motor mooier stationair gaat lopen en tevens de mechanische belasting van koppeling en versnellingsbak afneemt.
Een tweemassavliegwiel is een vliegwiel, dat uit twee gedeelten bestaat, die door veren met elkaar zijn verbonden. Wat doet het? Een gewoon vliegwiel bestaat uit één brok staal. Het zorgt ervoor, dat de krukas tussen de opeenvolgende arbeidsslagen in zoveel mogelijk dezelfde omwentelingssnelheid handhaaft.
Het vliegwiel is nauwkeurig afgestemd op de motor. Wanneer er iets mis is met de motor en de bestuurder rijdt te lang door, zal het vliegwiel extra snel slijten. Wanneer een vliegwiel niet overmatig slijt en de auto 'normaal' gebruikt wordt, zal deze minimaal 150.000 km.
Visuele controle van het dubbelmassavliegwiel
Kijk goed naar het vliegwiel tijdens de visuele inspectie. Als u verkleurde vlekken op het wrijvingsvlak van het secundaire vliegwiel ontdekt (zie pijl A), zijn dit een duidelijke indicaties van een oververhitte of overbelaste DMF.
Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan 'stoot' de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer.
De symptomen van een defect dubbelmassavliegwiel kunnen inderdaad stuiteren bij aangrijpen zijn maar ook rammelen en onregelmatig lopen van de motor. Stuiteren bij aangrijpen kan ook veroorzaakt worden door een vette koppelingsplaat of een probleem in de drukgroep.
Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel.
Doorrijden met kapotte massa vliegwiel
Rij absoluut niet door met een kapot vliegwiel. Het kan namelijk gebeuren dat het schakelen plotseling niet meer mogelijk is, opeens, terwijl u rijdt. Zorg dus dat u naar een versnellingsbak specialist gaat voor een controle en eventuele reparatie of vervanging.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Uitgaande van circa 5-6 uur en een uurtarief van circa 80 euro, bedragen de totale kosten voor het wisselen van de dubbelmassavliegwiel circa 550 à 900 euro.
Het vliegwiel van een automaat is een stuk geperforeerde plaat met een tandwielkrans er om heen.
Vliegwiel is een vereiste voor een goeie stationair loop, hij heeft de massa nodig voor een stabiel toerental. En zal dus op bijna iedere automotor op zitten..
Vliegwielen wegen over het algemeen 15 kilo of meer. Een zwaar vliegwiel geeft ook stabiliteit aan de spinningfiets. Omdat je flink veel trapt, zorgt het extra gewicht ervoor dat de fiets niet gaat hobbelen.
Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een krukaskeerring zorgt ervoor dat er geen olie kan weglekken tussen de ronddraaiende krukas en het motorblok. - een achterste krukaskeerring. De vervanging van de voorste krukaskeerring is relatief gemakkelijk.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
De meest voorkomende symptomen van problemen met een DSG vliegwiel zijn: Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De druklager van de koppeling maakt het mogelijk dat de koppelingsplaat gescheiden kan worden van het koppelingsmechanisme. Een druklager ziet eruit als een ring en wordt bediend via de koppelingskabel die weer vastzit aan het koppelingspedaal.
Het vliegwiel zit gemonteerd tussen de krukas van de motor en de versnellingsbak. Op het vliegwiel zitten de drukgroep met de koppelingsplaat gemonteerd. Steeds meer auto's krijgen een 2 massavliegwiel of tweedelig vliegwiel. Dit heeft als resultaat dat trillingen vanuit de motor sterk verminderd worden.