De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële of bestaande klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby's etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf.
Andere populaire applicaties onder jongeren zijn bijvoorbeeld YouTube kijken en Spotify luisteren. Daarnaast gebruiken jongeren hun smartphone of tablet ook voor basisactiviteiten, zoals webmail, het zoeken naar informatie via Google en het downloaden van nieuwe apps, films en games.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
Instagram blokkeert het account als je aangeeft dat je jonger bent dan 16 jaar. De ouders moeten dan toestemming geven door een kopie (of foto) van het ID-bewijs op te sturen of eenmalig een creditcardbetaling doen van €0,50. Doen ze dat niet, dan krijgen de kinderen een 'light version' van instagram.
Je moet in de meeste landen ten minste 13 jaar oud zijn voor een Instagram-account. We vragen om informatie over geboortedatums om ervoor te zorgen dat Instagram niet wordt gebruikt door minderjarigen.
En daarom wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Door je doelgroep te analyseren kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan leeftijd, nationaliteit(en) en hoe je ze het beste kunt bereiken. Bijvoorbeeld online via social media of juist offline op beurzen en evenementen.
Waarom een doelgroep bepalen? Het bepalen van jouw doelgroep maakt dat je scherpte krijgt in jouw bedrijf. Het zorgt er ook voor dat je je klanten leert kennen waardoor je je product continu kunt blijven verbeteren en aanpassen.
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. De karakteristieke overeenkomsten formeren een doelgroep uit een groep individuele mensen. Als deze overeenkomsten passen bij een aanbod van een bedrijf, kan dit worden gezien als een doelgroep.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.