De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
De DESTEP analyse behandelt de macro-economische factoren. Hier kan een bedrijf geen invloed op hebben, maar kunnen wel van belang zijn voor de bedrijfsvoering. DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
DESTEP-analyse betekenis
Denk bijvoorbeeld aan de markt die je bedient zoals de horeca, bouw of online als webshop. Iedere markt heeft weer zijn eigen specifieke factoren en elementen. Deze factoren in de markt hebben invloed op je bedrijf, zowel in positieve- als negatieve zin.
Hoe ziet een DESTEP-analyse eruit? De analyse wordt gedaan vanuit een zestal invalshoeken. De kansen en bedreigingen worden onderzocht aan de hand van een aantal relevante factoren. Er bestaat geen vaste lijst met factoren die onderzocht moet worden, maar verschilt per omgeving waarbinnen een organisatie opereert.
Het is een manier om te begrijpen hoe externe krachten jouw bedrijf beïnvloeden en hoe je daar op kunt inspelen. PEST werd in 1967 bedacht door professor Francis Aguilar van de universiteit van Harvard.
Het DESTEP-model maakt onderdeel uit van de marktanalyse en wordt gebruikt om de macro-omgeving van de afzetmarkten in kaart te brengen. Doel van de analyse is te bepalen wat de kansen en bedreigingen zijn van een macro-omgeving van een land waarin een bedrijf actief is (of wil zijn).
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
De STEP-analyse, ook PEST-analyse genoemd, is een bedrijfskundig kader. De eerste versie van dit kader werd in 1967 ontwikkeld door Harvard-professor Francis J. Aguilar. Hij ontwikkelde het om de Sociale, Technologische, Economische, en Politieke factoren op macro-omgevingsniveau in kaart te brengen.
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Voor de externe analyse ga je kijken naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de macro omgeving zoals juridische en politieke factoren.
Sociale omgeving of milieu is het geheel van sociale, culturele, economische, religieuze factoren dat van invloed is op het menselijk gedrag. Hierbij zijn groepen als het gezin, vrienden en collega's belangrijke factoren, alsook de sociale klasse.
Sociale omgeving
De mensen om ons heen beïnvloeden ons gedrag: familie, vrienden en collega's, maar ook mensen die we als autoriteit zien. Twee normen spelen hierbij een rol: Injunctieve norm: de perceptie van wat voor ons belangrijke men- sen gewenst gedrag vínden.
Omgeving meer invloed dan we denken
Dat we bewust bepalen hoe we ons gedragen. Maar dat is niet zo: een groot deel van ons gedrag verloopt onbewust. De omgeving speelt daarbij een grote rol. Denk aan: kleuren, geuren, geluiden, lijnen, gedrag van anderen en middelen die (juist niet) voor handen zijn.
De belangrijkste factoren zijn roken, een hoge bloeddruk, en hoog cholesterol. Hoe meer risicofactoren je hebt, hoe groter de kans op een hart- of vaatziekte. Op sommige risicofactoren heb je zelf geen invloed. Je risico neemt toe als je ouder wordt, en in sommige families komen hart- en vaatziekten vaker voor.
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.
Er zijn verschillende interne analyse modellen die je inzicht geven in de prestaties van je product, zoals de BCG-matrix, de MABA-analyse en de productlevenscyclus.
De sociaal-culturele waarde beschrijft maatschappelijke aspecten van het gebied of van een element voor mensen (al dan niet uit de directe omgeving).
Je brengt mensen bij elkaar, organiseert workshops, optochten, opvang, campagnes,.. , zet projecten op. Sociaal cultureel werkers werken midden in de samenleving.Je ontdekt wat de rol van de overheid is.