Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Hoeveel uur gaat de motor van een jetski mee? Binnenboord of gemengde motoren met of zonder geïntegreerde uitlaat: 480 uur of 10 jaar, wat het eerst komt. b. motoren van motos nautisch: 350 uur of vijf jaar, wat het eerst komt.
Vanaf € 203,08.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Vanaf 16 jaar mag je een motorboot en zeilboot (langer dan 7 meter) besturen. Op 12-jarige leeftijd mag je met een open motorboot (niet langer dan 7 meter) varen die niet sneller kan dan 13 kilometer per uur (maximaal vermogen van 2,5 PK).
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Één uur dat de PTO draait wordt op het gebied van brandstofverbruik en slijtage ongeveer gelijkgesteld met het rijden van 50 kilometer op de weg.
Een urenteller zorgt ervoor dat het de minuten en uren optelt over hoe lang je crossmotor draait. Dit word vaak gedaan na een revisie als je blok weer fris en nieuw is, want alleen dan weet je exact hoeveel uur je motor heeft gedraaid.
De kosten voor een complete revisie van een motor liggen gemiddeld tussen de 1.500,- en 10.000,- euro. De kosten voor reviseren van een motorblok zijn dan ook erg moeilijk te bepalen. U kunt er vrijwel zeker van zijn dat de kosten van reviseren (vele malen) hoger kunnen zijn dan repareren.
Bovendien draait het bij een tractor vooral om het aantal draaiuren per jaar. Dat is een stuk belangrijker dan de leeftijd van zo'n vaak onverwoestbare trekker. Binnen een loonbedrijf wordt met gemak 1.250 uur draaiuren per jaar gehaald, terwijl een agrarisch bedrijf vaak niet boven de 600 per jaar uitkomt.
Olie verversen kunt u het beste doen voordat de boot in de winterstalling gaat. Nieuwe olie vormt een goede conserverende laag aan de binnenkant van het motorblok. Ververs elk jaar de motorolie.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
periode van zestig minuten waarin men met het varen bezig geweest is of werkelijk gevaren heeft. In wettelijke regelingen zijn vaaruren uren waarin men werkelijk gewerkt heeft. De tijd dat men ergens ligt te wachten telt niet (altijd) mee.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.