Merken zijn symbolen die in de handel worden gebruikt voor het identificeren van producten. Uw merk is het symbool waaraan uw klanten u herkennen. Het onderscheidt u van uw concurrenten.
Een merk is een bepaald teken (een woord, afbeelding, kleur(combinatie), vorm, tekening, letters, cijfers en andere grafische voorstellingen) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel.
Een merk is een teken (woord, logo, vorm, kleur, geluid) waarmee een product of dienst onderscheiden kan worden van andere producten of diensten. Een merk heeft daarmee een herkomstfunctie. Door het merk weet je waar een product of dienst vandaan komt. Een merk moet worden ingeschreven.
Merkidentiteit
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Een merk is een teken waarmee u uw product of dienst onderscheidt van die van uw concurrenten. Bijvoorbeeld de naam van het product of de dienst, maar ook het beeldmerk (logo), de vorm van de verpakking of een kenmerkende kleur.
Laat iedereen kennismaken met je merk door verschillende kanalen te gebruiken zoals social media, advertenties in de krant, televisiereclames of zelfs radio reclames. Je kunt ook een blog starten, samenwerken met andere bedrijven of je visuele identiteit een opfrisbeurt geven.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
Als de kans bijvoorbeeld bestaat dat een consument het merk opvat als een algemene beschrijving van de producten en/of diensten, is het teken niet onderscheidend. Een teken dat niet onderscheidend is, is juridisch gezien geen merk.
Een merk is dus een vertaling van alle facetten van een bedrijf. Een uitstraling en een imago zijn ook onderdelen van de vormgeving van een merk. De doelgroep is dus een onderdeel van het merk. Een bedrijf vormt de basis om een merk vorm te geven.
Alles wat verwijst naar creaties van de geest, denk aan uitvindingen, boeken, muziek, mooi design maar dus evengoed namen en logo's, worden geregeld door intellectuele eigendom. Denk aan octrooien (ook wel 'patenten' genoemd in onze volksmond), tekeningen- en modellen, het auteursrecht en dus het merkenrecht.
De functie van een merk ligt vooral in de herkomstaanduiding van een product. Een koper die voor zijn aankoop afgaat op een bepaald merk, zoals het logo, teken of naam van een product, weet bij het zien welk product hij koopt en wie de producent is.
Het merkenrecht beschermt de merkhouder tegen gebruik (zonder toestemming) van het merk. Een merk is een teken waarmee een bedrijf zijn producten of dienstverlening onderscheidt van andere producten. Een merk is pas beschermd als dit als zodanig is gedeponeerd.
Je kunt je merk registreren door het online te deponeren bij het BBIE. Voordat je hiertoe overgaat moet je controleren of jouw naam al bestaat en is gedeponeerd. Ook moet je er op letten dat jouw merk bijvoorbeeld niet te beschrijvend is, want dan wordt het geweigerd.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Branding weerspiegelt een gedurfde afkondiging die je bedrijf maakt. Het vertelt je publiek dat je serieus bent en ook bereid bent om alle gemaakte beloftes namens je bedrijf waar je te maken. Letterlijk alles waar je merk voor staat zou duidelijk herkenbaar moeten zijn voor de buitenwereld door middel van de branding.
Veel mensen denken dat branding gaat om logo's, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.
Volgens dit model stijgt de brand equity als de merktrouw, de merkbekendheid en de waargenomen kwaliteit toenemen. Ook stijgt de brand equity als de merkassociaties sterker en positiever zijn en het aantal eigendomsrechten van het merk toenemen.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
Check of jouw naam nog vrij is
Je naam mag bijvoorbeeld niet exact omschrijven wat je doet, of een kenmerk van het product beschrijven. Kan het als merk gedeponeerd worden? Dan ook even nagaan of jouw naam (of één die er sterk op lijkt) al bestaat. Dit kan je doen door te zoeken in het BOIP Merkenregister.