Definitie van de competentie samenwerkenSamen met anderen de activiteiten richten op een gemeenschappelijk doel. Het gezamenlijke resultaat op de eerste plaats stellen en zich daarvoor volledig inzetten. Een goede onderlinge sfeer bevorderen.
Samenwerken is een competentie.
Kun je goed met anderen samenwerken?Dan kun jij je met anderen focussen op een gezamenlijk doel. Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen.
Door samen te werken, kunnen complexe vraagstukken of problemen makkelijker worden opgelost.Samenwerken stelt mensen daarnaast in staat om te reflecteren op hun eigen kunnen. De één heeft echter meer aanleg dan de ander als het aankomt op samenwerken.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Voor een prettige samenwerking is een goede relatie met collega's belangrijk. Iedereen wil zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen, wil zich serieus genomen voelen. Laat je collega's daarom in hun waarde ongeacht de verschillen in karakters en communicatiestijlen.
Verbinding maken is een van de belangrijkste competenties.
De top vijf competenties met het hoogste ontwikkelpotentieel: overtuigingskracht, leidinggeven (groep), coachen, samenwerken en communiceren. 'Overtuigingskracht' stijgt daarmee van plek 3 naar plek 1. “Overtuigingskracht is van de gemeten competenties de competentie met het hoogste ontwikkelpotentieel.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Voor een succesvol gerecht 'samenwerken' zijn vier ingrediënten noodzakelijk. De vier V's van samenwerken zijn: Vertrouwen, Verbinding, Vertellen (communiceren) en Verschillen. Teams bij wie deze vier ingrediënten goed in evenwicht zijn, bereiken sneller duurzame resultaten en leveren meer energie.
Het is belangrijk om samen te werken binnen een onderneming. Samenwerken zorgt voor een positieve teamgeest, meer productiviteit en persoonlijke groei. Voor een deel komt dit op natuurlijke wijze tot stand. Er zijn ook een paar stappen die jij kunt nemen om effectief samenwerken aan te moedigen.
Binnen een succesvol team vind je diversiteit. Ieder teamlid is uniek, met eigen talenten, ervaringen en kennis. Juist de diversiteit zorgt voor de beste teamprestaties, omdat iedereen een eigen talent inbrengt. Dit zorgt voor meer creativiteit, ook bij het oplossen van eventuele problemen.
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.