In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
De boete voor een vrachtauto of zware aanhangwagen of oplegger is 400 euro. Bij de periodieke controle via het kentekenregister van de RDW staat niet vast dat met het voertuig is vervoerd en wordt de boete gebaseerd op de Wegenverkeerswet.
Bij controle onderweg wordt de boete gebaseerd op overtreding van de Wet wegvervoer goederen. De boete voor een vrachtauto of zware aanhangwagen of oplegger is 400 euro.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Heb je bijvoorbeeld een auto met een maximale massa van 1765 kg en een gewicht van 1370 kg, dan is het maximaal laadvermogen: 1765-1370 = 395 kg maximaal laadvermogen.
Een gekentekend voertuig is te zwaar beladen als de toegestane massa's (gewichten) of de druk onder de as(sen) of onder de koppeling worden overschreden. Ook strafbaar is het trekken van een zwaarder beladen aanhangwagen dan het kentekenbewijs van het trekkende voertuig toestaat.
(Gross Vehicle Weight) Het maximum bruto voertuiggewicht, dat wil zeggen de som van de massa van het lege voertuig en het maximum toegestaan laadvermogen. GVW = massa ledig voertuig + maximum toegestane laadvermogen. GVW < 3.500 kg = Bestelwagen, GVW > 3.500 kg = Vrachtwagen.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.
Het laadvermogen is het verschil tussen de 'toegestane max. massa' en de 'massa rijklaar'. Dus trek die twee gewichten van elkaar af en je houdt het laadvermogen over. In dit geval: 1.875 kg min 1.420 kg = 455 kg.
De wettelijke bepaling zegt: wanneer er gevaar is dat losse lading of delen ervan tijdens het rijden ervan af kunnen vallen, moet deze deugde- lijk zijn afgedekt. Een bekeuring voor afvallende losse lading kost momenteel € 360,-.
Wettelijk gezien mag de combinatie gezamenlijk niet zwaarder zijn dan 7.000 kg, als de combinatie zwaarder is valt deze onder de categorie Kleine vrachtauto (C1). TIP: Neem het kentekenbewijs van het trekkende voertuig én de aanhanger of oplegger goed door.
Ruime marge in Nederland
Toch hanteert men in Nederland een ruime marge, voordat beboet wordt. Immers als je caravan 1500 kg mag wegen of je mag maar 1500 kg trekken, dan wordt er pas geverbaliseerd als de gemeten aslast meer dan 1690 kg is (10% marge = 150 kg en een aftrek van 20 kg per wiel voor de meetfout).
Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is.
De echte grote campers met een leeggewicht van meer dan 3500 kg vallen onder de APK regels voor zware voertuigen zoals vrachtwagens (APK1).
Weeglussen in Nederland,plus de Boeteberekening. A 1; THV Apeldoorn. A 2; THV Born. A 4; THV Schiphol.
De vervoerder/chauffeur is verantwoordelijk voor de zending van het moment dat de lading in de auto is gestuwd tot en met het moment dat de zending wordt aangeboden voor het lossen.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Ledig gewicht. Het leeggewicht van een auto vindt u op het papieren kentekenbewijs. Het is het gewicht dat een leeg voertuig op de weegschaal weegt.
Trekgewicht verhogen
Staat er geen trekgewicht op uw kenteken? Dan heeft u een verklaring nodig van de fabrikant of importeur waarin staat dat uw voertuig technisch geschikt is om een aanhangwagen te trekken.