Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis. Dat is vast even slikken voor wie hoopt om ooit een topfiets uit de Tour aan te schaffen.
Klimmers zijn – uiteraard - over het algemeen graatmager met een gemiddelde lengte van 173 tot 178 cm en een gemiddeld gewicht van 60 tot 66 kg (BMI van 19 à 20).
Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Een fiets moet tijdens een profkoers minimaal 6,8 kilo wegen, maar volgens technisch adviseur bij de UCI Dimitris Katsanis moet die regel heroverwogen worden. Volgens de Brit is de regel uit 2000 gedateerd en ingehaald door de moderne techniek, schrijft Bike Radar.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
Als ze echt heel hard aan het fietsen zijn, stoppen ze niet en plassen ze soms gewoon van de fiets af in de bosjes. Ze laten zich dan door een ploeggenoot vooruit duwen. Maar ze mogen niet zomaar plassen als er publiek langs de kant staat, dan krijgen ze een boete.
Wie mag er meedoen? De Tour de France is niet toegankelijk voor iedereen. Om mee te mogen doen aan de Tour moet een fietser een contract hebben bij een wielerploeg. Het Team Lotto- Jumbo is een Nederlandse wielerploeg en wordt geleid door Nico Verhoeven.
In de loop der jaren werd de afstand van de Ronde van Frankrijk langer en doorkruiste het hele land. Tegenwoordig leggen jaarlijks 22 ploegen van elk 8 renners 3.500 kilometer af. In de eerste 3 weken van juli fietsen 176 concurrenten in 23 dagen (21 etappes) over Frankrijks mooiste wegen.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton.
Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid. In het moderne wielrennen is gewicht belangrijker dan ooit en zodoende zal iedere renner zo dicht mogelijk op de toegestane limiet willen zitten.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
In totaal wordt er tijdens de Tour de France zo'n 2,3 miljoen euro verdeeld: aan de eindmeet op de Champs-Elysées, maar ook tijdens de verschillende etapes. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Bedankt, je gegevens werden correct bewaard. Elke ritwinnaar krijgt bijvoorbeeld 11.000 euro uitbetaald.
Tijdens de Tour zijn meestal twee rustdagen ingepland.
Voor die tijdritten is het simpel, daar ligt de tijdslimiet op 25%. Dat wil zeggen dat alle deelnemers maximaal 25% langzamer mogen zijn dan de winnaar. Doet de winnaar er precies een uur over, dan moet de rest binnen een uur en 15 minuten gefinisht zijn.
Vroeg in de koers is het nog het simpelst: even langs de kant stoppen en een plasje doen. Is de koers in volle gang maar móét je echt heel nodig, dan is het al rollend mogelijk om te plassen via de onderkant van je broekje.
Maar de meeste renners hebben hun darmen onder controle, al gebeurt het vaak dat je een renner na de aankomst richting bus ziet spurten om snel het toilet op te zoeken.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.