Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken).
Als je een visie hebt, heb je een duidelijk beeld van wat je wilt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Daar kun je op anticiperen. Of je toekomstvisie uitkomt, is natuurlijk een tweede. Gelukkig kun je zelf, als afdeling of als organisatie, die toekomst beïnvloeden.
Missie en visie voorbeeld uit de praktijk
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting.
De termen visie en missie worden vaak door elkaar gehaald. Kort door de bocht is een visie waar een bedrijf voor staat en een missie wat je als bedrijf wil bereiken. Het formuleren van een visie en missie geeft richting aan een bedrijf, het is de focus en de basis voor de te bepalen bedrijfsdoelen.
In een visiestuk wordt beschreven wat de toekomstdroom van de organisatie is en welke bijdrage de organisatie aan de maatschappij wil leveren. In een visie krijgt de missie concrete handen en voeten. Een visie wordt vaak geschreven voor een bepaalde periode, wordt geëvalueerd en bijgesteld indien nodig.
Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken?
De visie omschrijft WAARVOOR je staat. Ze omvat dus de kernwaarden (normen & waarden) van je organisatie. Ze beschrijft ook een ambitieus gedeeld beeld van de toekomst. Ze functioneert als ethisch kompas voor de organisatie.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Nike's visie is “Om inspiratie te brengen en innovatie aan elke atleet ter wereld.” terwijl het is mission statement is om “al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden.
Een missie is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.
Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Het is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor de organisatie relevante toekomst.
Een visie op leren is zou je ook kunnen beschrijven als een 'mening over leren' of 'uitgangspunten voor leren'. Neem bijvoorbeeld deze uitspraak: “Je moet dat helemaal niet uitleggen joh. Je moet hem gewoon aan het werk zetten, dan leert hij het vanzelf.”
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Ad 4 Doelen
Nu duidelijk is waarvoor de organisatie staat (missie), welke lange termijn ambitie de organisatie heeft (visie) en de organisatie heeft bepaald hoe zij zich in de markt wil positioneren (strategie) is het toekomstbeeld geschetst.
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie.
Een missie of de Engelstalige term mission statement is een beknopte omschrijving van de hogere doelstelling van een bedrijf of organisatie. Het doel van een missie is het bevorderen van de cohesie en coherentie van de organisatie. Een missie komt meestal samen voor met een visie.
Bij het ontwikkelen van de missie staan drie vragen centraal: Voor wie zijn we er (wie zijn onze klanten of wie is onze doelgroep)? Wat hebben we te bieden (producten of diensten) doet er veel minder toe dan de vraag: waarom doen we dat? Wat onderscheidt ons in de wijze waarop we dat doen (waarden en normen)?
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
De kern van de organisatie-identiteit wordt gevormd door elementen als missie, visie, kernwaarden en competenties. In de praktijk worden er uiteenlopende termen gebruikt voor deze onderdelen zoals doel, ambitie, streven, bestaansrecht, etc.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.