Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Het verkeer wordt voor de Gotthardtunnel gedoseerd gedurende het gehele jaar om filevorming in de tunnel zelf tegen te gaan. Doordeweeks, met name buiten het vakantieseizoen veroorzaakt dit voor het autoverkeer nagenoeg geen vertraging. Aan beide kanten van de tunnel zijn doseerlichten in werking.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
Op maandag en donderdag , dus net na en net voor de weekenddrukte, zal het verkeer in de tunnel 'intensief' zijn, met een gemiddelde wachttijd bij Gothard's van maximaal een uur.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
Probeer de San Bernadino-tunnel
De alternatieve route naar de Gotthardtunnel is de San Bernadinotunnel. Ga richting “Chur” en volg dan de borden. Het kan ook behoorlijk druk worden tijdens piektijden, omdat mensen vaak hetzelfde idee hebben om de Gotthardtunnel te vermijden.
Gotthard-basistunnel volledig hervat in september 2024. De schade die werd veroorzaakt door het goederentreinongeluk in de Gotthard-basistunnel op 10 augustus was "veel groter dan verwacht", geschat op CHF 100 miljoen-130 miljoen. Een normale treindienst zal niet worden hervat vóór september 2024.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
Gotthardpas half mei open
Tips voor de Sint Gotthardpas: Neem afrit 39 of afrit 38 bij grote drukte. Als je al bij afrit 40 bent, is de route door de tunnel het snelst.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
Wachttijd Gotthardtunnel 2025: file door drukte en dosering
In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden. De vuistregel voor de wachttijd bij de Gotthardtunnel is 15 minuten per kilometer file, maar kan in werkelijkheid langer zijn.
De kosten voor een vignet in 2024 wijzigen iets: Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90.
In Zwitserland is een tolvignet verplicht. Bestel 'm eenvoudig in onze webwinkel of ANWB-winkel voor € 44,95. In Zwitserland is een tolvignet verplicht.
De Gotthard-basistunnel (GBT) bestaat uit twee enkelsporige tunnels, is 57 km (35 mijl) lang en heeft een maximale diepte van 2.300 meter (7.546 voet). De tunnel loopt van Erstfeld, in het kanton Uri, naar Bodio, in het kanton Ticino, en is een onderdeel van het project New Railway Link through the Alps (NRLA).
Google zegt: tunnel duurt 26 minuten (gemeten van Gösschenen in Zwitserland naar Airolo in Italië). De Gotthardpas duurt ongeveer 47 minuten.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Gotthardtunnel is normaal gesproken van woensdagavond 23:00 uur tot donderdagochtend 01:00 uur of van donderdagavond 23:00 uur tot vrijdagochtend 01:00 uur gesloten voor speciaal transport.
Wij zijn van mening dat de Gotthardpas in Zwitserland de extra tijd die u eraan besteedt, meer dan waard is als u in dit gebied reist.
Na de Gotthard tunnel, het Comomeer op doorreis
Rij je liever langs het Comomeer en blijf je dus op de Autostrada naar het zuiden dan is de eerste plek om te overnachten in Italië rond de plaats Como.