Een goede stuurhouding kent de volgende uitgangspunten: Hou het stuur niet te krampachtig met beide handen vast. Neem met je handen een stand van ongeveer 'kwart voor drie' aan.Je armen zijn licht gebogen tijdens het sturen.
Een tip om een goede afstand van het stuur te bepalen: je polsen moeten de bovenkant van het stuur kunnen raken met je rug tegen de zetel en je armen in een rechte lijn van schouder tot pols. Je vingers moeten gemakkelijk aan de hendels kunnen voor de ruitenwissers, knipperlichten en grootlichten.
Stel de afstand van je stoel zo in dat je vlot aan je pedalen en je stuur kunt: je moet met licht gebogen benen aan je pedalen kunnen en je polsen op het stuur kunnen leggen wanneer je met je rug tegen de rugleuning zit. Regel de hoogte van je stuur zo dat je handen onder schouderhoogte blijven.
Hou het stuur altijd met twee handen vast in de houding 'kwart voor drie', zoals de wijzers van een uurwerk (zie foto). Hierdoor kan je met de meeste kracht en precisie sturen. Bij het draaien, draai je het stuur in de nieuwe positie.
U denkt dat men op de fiets verplicht is met 2 handen aan het stuur te fietsen. In dat geval zou appen ook nu al verboden moeten zijn. In de Wet staat nergens dat het fietsen met 2 handen aan het stuur verplicht is.
Stuurbehandeling We onderscheiden de doorgeef- en de overpakmethode. De doorgeef- methode verdient de voorkeur. De overpakmethode kan echter goed worden gebruikt bij snel sturen met lage snelheden. Bij het terugsturen het stuurwiel met beide handen begeleiden tot de wielen weer in de rechtuit stand staan.
Stel de zithoogte zo in dat je een goed zicht hebt op de weg. De zitting van je stoel is best breder dan je heupen en dijen, en tussen de voorkant van je zitting en je knieholte is een vuistbreedte ruimte. Zorg er ook voor dat je bovenbenen voldoende ondersteund worden.
Stel je hoofdsteun in.
Houdt als vuistregel aan dat de bovenkant van de hoofdsteun even hoog hoort te zijn als de bovenkant van je hoofd. Dit is belangrijk en zorgt ervoor dat bij een botsing je hoofd goed en stevig wordt opgevangen. De afstand tussen je hoofd en de hoofdsteun mag niet meer zijn dan 5 centimeter.
De ideale zithoek tussen je bovenbenen en de romp is namelijk 90 graden. Stel het stuurwiel zo af dat je met je polsen op de bovenrand van het stuur kunt leunen. Als je het stuur vasthoudt, dan mogen je ellebogen niet volledig gestrekt zijn.
Wanneer je merkt dat je polsen naar buiten knikken kun je een smaller stuur kopen. Hierdoor positioneer je je armen recht ten opzichte van de beugel/remgrepen, waardoor de druk op je handen afneemt.
Autorijden is erg intensief voor je enkels, armen, nek en schouders. De eerste paar lessen zal je dan ook veel spierpijn hebben. Dit is volkomen normaal. Maar als je halverwege de rijles je enkels bijna niet meer kan bewegen, dan zit je niet lekker achter het stuur en gaat dit invloed hebben op de rest van de les.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Ja, dat kan en mag volgens de wet. Je moet wel de procedure van het CBR volgen en soms is een prothese, orthese of aanpassing aan de auto nodig. De belangrijkste voorwaarden volgens het CBR: Je moet te allen tijde de auto kunnen besturen met minimaal één hand.
Strikt gezien mag je nu wel degelijk nog roken achter het stuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je wagen perfect onder controle hebt. Is dat niet het geval, dan kan je voor het roken nu al beboet worden. Rij je met een bedrijfswagen van je werkgever dan is roken ook niet onbeperkt toegelaten.
Mensen met rijangst zijn bang om auto te rijden. Ze zitten met een zeer gespannen of angstig gevoel achter het stuur, of vermijden autorijden helemaal. Naar schatting een half tot één miljoen Nederlanders hebben wel een rijbewijs, maar maken hier geen gebruik van. Vrouwen hebben vaker last van rijangst dan mannen.
De term rijangst zegt het eigenlijk al: je bent bang om te rijden. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een trauma na een ongeluk in de auto, een algehele angststoornis of andere persoonlijke omstandigheden.
Personen met ernstige rijangst doen er goed gaan om naar een gespecialiseerde rijangst psycholoog te gaan. Rijangst therapie is vaak een combinatie tussen cognitieve gedragstherapie en exposure. Samen zou dit de gouden combinatie zijn om uw rijangst te overwinnen.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.