De beste en meest krachtige 24V jumpstarter (ook geschikt voor 12V) is de SOS Booster SOS 12V/24V 2400/1200CA. Met deze zware startbooster kunt u zware voertuigen en toepassingen met dieselmotoren tot 1.500PK probleemloos starten.
Een mooi voorbeeld van een 12 volt booster is de Li-lon booster ultra. Alleen oude auto's (oldtimers) hebben een 6 volt lader nodig. Wanneer je een accubooster nodig hebt voor een vrachtwagen, elektrascooter, grote boot of een ander groot voertuig moet je een 24 volt accubooster aanschaffen.
Hoe vaak moet je een jumpstarter opladen? Als je de jumpstarter niet gebruikt raden we je aan om het apparaat elke 3 maanden op te laden. Hierdoor verleng je de levensduur van de jumpstarter en voorkom je dat de starthulp niet kan gebruiken wanneer je pech hebt.
Met een starthulp stroom van 350 A heeft u ruim voldoende. Kijk óók naar de instructie van de Wegenwacht om beschadiging van de auto elektronica in de auto te voorkomen. Piekspanningen kunnen dat effect hebben.
1200 A start je probleemloos kleinere, middelgrote én grote auto's op! Voor dieselmotoren tot 8 liter of zwaardere benzinemotoren, kan ik trouwens de Tacklife KP200 aanraden. Deze goede jumpstarter is nóg krachtiger (op alle vlakken!) en kost maar tien euro meer.
Gebruik een 2A USB-oplader (niet meegeleverd) om de jumpstarter snel op te laden. USB-uiteinde van de oplaadkabel in de oplaadpoort. Steek vervolgens het USB-uiteinde van de oplaadkabel in de USB-poort van een oplader. Sluit uw oplader aan op een werkend AC- of DC-stopcontact.
Een jumpstarter beschikt over een kleine krachtige accu die op één moment veel stroom kan afgeven om een accu op te starten. Hierdoor krijgt jouw auto-, vrachtwagen-, motor of bootaccu een schok waardoor deze accu weer tot leven komt.
Over het algemeen zult u een 12V-lader nodig hebben, dit is het meest gangbaar. Alleen voor vrachtwagens, grote boten, etc. kunt u een 24V-lader nodig hebben. In het geval van een oldtimer is meestal een 6V-lader nodig.
De rode kabel dien je aan te sluiten op de (+) pool van de accu. Daarna sluit je de zwarte kabel aan op de (-) pool van de accu. Schakel nu de jumpstarter in en de accu van je auto wordt weer opgeladen. Uiteindelijk kun je de auto weer starten.
Ja, het geven van starthulp aan een Hybride of Plug-In Hybride kan geen kwaad. Mits je uiteraard geen starthulp geeft met een volledig elektrische auto. Gebruik dus een benzine- of dieselauto in combinatie met startkabels om een Plug-In Hybride te starten. Het gebruik van een jumpstarter is ook mogelijk.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Jumpstarter, startbooster, starthulp en starthulp zijn allemaal synoniemen voor een apparaat die jouw lege accu weer kan opstarten. Een jumpstarter beschikt over een ingebouwde accu en startkabels die jouw accu een boost geven.
In tegenstelling tot de gewone motor werkt de startmotor op stroom. De stroom ontvangt de startmotor van de accu. Het omdraaien van de contactsleutel zorgt ervoor dat stroom van de accu naar de startmotor gaat. Deze komt vervolgens in werking en zorgt ervoor dat de motor gaat lopen.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
De auto start niet met behulp van de startkabels
Laat de hulpauto een paar minuten draaien en probeer het nog eens. Als de hulpauto te klein is krijgt de lege accu niet genoeg stroom. U kunt iemand in de te hulp geschoten auto gas laten geven. Op die manier krijgt u meer stroom van de dynamo.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.