De anwb adviseert Parijs in zuidelijke richting te passeren via de A1-A3-A86-A10, dus 'om de oost'. Voor Toulouse vervolgens via A71-A20-A62. U kunt er ook voor kiezen nog oostelijker en zuidelijker route te nemen via: A104/N104, 'La Francilienne' (zie de inzet op de ANWB gratis Routekaart).
Het is in kilometers de langste route, maar hier heb je het meeste kans op vlotter verkeer. Let op, tijdens de spits zit heel Parijs vast, dus echt constant doorrijden kun je op geen enkele route. Het meest verstandige is Parijs te vermijden tussen 7 en 10 uur 's morgens en tussen 15.30 en 20.30 uur 's avonds.
Parijs vermijden:
Via de A86: de A86 laat toe de Périphérique te vermijden maar loopt door de Parijse agglomeratie en is nog vrij druk. Via de 'Francilienne' (A104): door de Francilienne te volgen vermijdt men de Périphérique en de Parijse agglomeratie.
Met de auto naar Parijs
Utrecht - Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem. Je hebt er niet veel aan EN je moet 'm ergens kwijt. Parkeren in het centrum kost een hoop.
De Boulevard Périphérique de Paris, afgekort de BP, is een ringweg in Frankrijk, gelegen rond de hoofdstad Parijs. De 35 kilometer lange ringweg vormt de begrenzing van de stad Parijs en scheidt het van zijn voorsteden.
Wil je in 2022 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro. Er zijn 6 verschillende milieustickers, afhankelijk van hoe 'schoon' je auto is.
Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur 's morgens en 8 uur 's avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden.
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Parkeren buiten de milieuzone
Aan te raden is te parkeren op een Parking Relais die je vlakbij de grotere metrostations van de stad vindt. Op deze pagina op de website van het vervoersbedrijf van Parijs kun je een kaart bekijken.
Het beste vertrekmoment is zonder twijfel zondagochtend. Het is dan filevrij rijden. Het team dat op zondag vertrok deed er 1 uur en 9 minuten minder lang over dan het team van zaterdagochtend. De test werd uitgevoerd op een rood weekend dat rustiger was dan andere jaren.
De Route du Soleil loopt namelijk van Parijs naar Marseille en is één van de drukst bereden routes in Europa. Houd er wel rekening mee dat je op de Route du Soleil tol dient te betalen. De zogenoemde Péage kan behoorlijk oplopen als je de gehele route op de snelweg blijft rijden.
Als je via Parijs rijdt of een van deze Franse steden wilt bezoeken tijdens je vakantie, dan heb je sowieso een milieuvignet nodig. Dat is het geval in Parijs, Lyon, Grenoble, Lille, Toulouse, Rennes en Bordeaux, in deze steden is de sticker inmiddels continu verplicht op weekdagen tussen 8.00 en 20.00 uur.
Drukke wegen
Op de ringweg van Parijs, de Boulevard Périphérique, is het altijd erg druk. In de zomerperiode zijn de grootste problemen te verwachten op de A10 Parijs - Bordeaux - Spaanse grens en op de A7/A9 Lyon - Orange - Spaanse grens.
Komende zomer zijn er maar liefst 5 zwarte zaterdagen in Frankrijk: op 9 juli, 23 juli, 30 juli, 6 augustus en 13 augustus 2022. Daarvan zijn 30 juli en 6 augustus het drukst, naar de huidige verwachting.
Het 16e arrondissement, Passy, is het 'duurste' arrondissement van Parijs. Dat is goed te zien aan de prachtige huizen, de lange avenues, de vele musea en prestigieuze scholen. In het 18e arrondissement vind je de kunstenaarswijk Montmartre en de beroemde vlooienmarkt Les Puces bij Porte de Clignancourt.
Wil je Parijs uitgebreid bezoeken dan heb je eigenlijk zeker wel een week nodig. Uit ervaring weten we dat als je teveel doet, niet alle indrukken blijven hangen. Beter is om je bezoek aan Parijs te beperken tot drie of vier dagen en te proberen dan een leuke mix te maken.
Het 1ste arrondissement is het hart van Parijs
De naam van het district is namelijk «Louvre». Het is in dit arrondissement waar het meest beroemde en meest bezochte museum ter wereld zich bevindt. Het voormalige keizerlijke paleis was toentertijd het centrum van de stad.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
De Franse TGV heeft een snelheid van 300 km per uur en meer dan 60 steden in Frankrijk zijn met de TGV te bereiken. Als u per trein naar Parijs wilt is de Thalys een geschikt alternatief voor de auto. De rit van Amsterdam - Brussel - Parijs duurt maar vier uur.
De meest goedkope manier om te reizen naar Parijs? Ga met Flixbus met de bus op reis! Een enkele reis boek je al vanaf € 16,99. Eenmaal op locatie bezichtig je de mooiste bezienswaardigheden van de stad, denk o.a. aan de Eiffeltoren, Notre Dame, Galerie Lafayette & het Louvre.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Milieustickers zijn niet te koop bij de ANWB winkels of in tankstations in Frankrijk zelf. Direct kopen kan alleen online maar ook dan heb je met een wachttijd te maken. Het ecovignet is online te bestellen via de website van de Franse overheid welke ook in het Engels is.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.