Apple behoudt haar positie als meest waardevolle merk ter wereld in de Kantar BrandZ ranglijst. Apple blijft voor het tweede jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023.
1. Apple . Apple is een toonbeeld van innovatie en strak design en heeft een trouwe klantenkring over de hele wereld.
Google, Apple en Microsoft zijn de meest waardevolle merken, met een gecombineerde waarde van boven de $580 miljard. Kleding- en fastfoodmerken zagen hun waarde sinds vorig jaar het meeste toenemen, terwijl de merkwaarde van olie- en gasbedrijven kelderde.
Louis Vuitton
De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk. Michael Phelps, Angelina Jolie en Sarah Jessica Parker zijn een grote fan.
Prada is populairste modemerk ter wereld en klopt zustermerk Miu Miu. Het Italiaanse modemerk Prada is (opnieuw) het populairste modemerk ter wereld, zo blijkt uit de driemaandelijkse ranking van luxemodesite Lyst.
Nike is het grootste kledingbedrijf in termen van merkwaarde met een waardering van $53 miljard. De Franse luxemerken Louis Vuitton (26,3 miljard) en Chanel (19,39 miljard) zijn de tweede en derde meest waardevolle merken wereldwijd.
Apple blijft meest waardevolle merk wereldwijd in Kantar BrandZ ranglijst. Apple blijft voor het tweede jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023.
Met meer dan $ 17 miljard aan merkwaarde in 2022 en inkomsten van meer dan $ 15 miljard per jaar, staat Louis Vuitton bovenaan de wereldwijde luxe-industrie. Het loopt ook voorop in operationele winstmarges dankzij LVMH's focus op het beheersen van de distributie via rechtstreeks eigendom zijnde winkels.
Vrijwel alle bekende kledingmerken bezitten zelf geen fabrieken.Ze besteden het productiewerk uit aan bedrijven in lage lonen-landen. Deze fabrieken werken voor meerdere merken. Zo kan het dat een naaister de ene dag voor een prijsvechter werkt en de andere dag voor een duurder merk.
Nvidia, maker van geavanceerde processoren, is nu het meest waardevolle bedrijf ter wereld, gemeten naar de beurswaarde. Daarmee is het Microsoft en Apple voorbij. De beurswaarde schommelde gisteren rond de 3000 miljard euro.
In 2024, volgens de rangschikking van de bron, haalde Apple de positie van Amazon in als het meest waardevolle merk ter wereld. De technologiegigant had een geschatte merkwaarde van ongeveer 516,6 miljard Amerikaanse dollars, terwijl Amazon 308,9 miljard dollar waard was.
Een sterk merk is een merk dat zich succesvol onderscheidt van zijn concurrenten en een positieve indruk maakt op klanten. De waarden van het merk zijn zo duidelijk, dat klanten bijna als vanzelfsprekend voor producten van dit merk kiezen.
Kongō Gumi is het oudste merk van de wereld, zit in de bouw en bestaat sinds 578. Japans overigens. In Nederland is het Brand bier.
Coca-Cola . Coca-Cola is een van de bekendste handelsmerken ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1886 en het kenmerkende rood-witte logo wordt al sinds 1887 gebruikt. Het bedrijf verkoopt meer dan 1 miljard flessen Coca-Cola per dag en het merk is naar schatting $ 74 miljard waard.
Heineken is het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18% zien stijgen.
Prada staat synoniem voor luxe en tijdloze verfijning. Het merk heeft erkenning gekregen voor zijn onberispelijke vakmanschap en innovatieve ontwerpen van klassieke silhouetten en limited-edition stukken. Naast het maken van een statement in de mode, vertegenwoordigen de duurste Prada tassen elegantie en exclusiviteit .
Louis Vuitton (positie ongewijzigd), ter waarde van $26,3 miljard. Chanel (1 plaats gestegen), ter waarde van 19,4 miljard USD. Gucci (1 plaats gedaald), ter waarde van 17,8 miljard USD.
Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen peperdure designermerken zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. De kleding is soms meer waard dan een minimum maandloon, waardoor de link met criminaliteit snel wordt gelegd.
Met een geschiedenis van bijna 200 jaar is Woolrich een van de oudste kledingmerken ter wereld. Woolrich vindt zijn oorsprong in 1830 in een wolfabriek in Pennsylvania waar de Engelse John Rich het merk oprichtte.
Jeff Bezos - $211 miljard
Jeff Bezos, oprichter van webgigant Amazon. De op één na rijkste man ter wereld is Jeff Bezos. De 60-jarige oprichter en grootste aandeelhouder van 's werelds grootste online retailer Amazon is dankzij waardestijging van Amazon-aandelen goed voor 205 miljard dollar.
Wat zijn de populairste merken ter wereld? Samsung : Het Zuid-Koreaanse technologie- en elektronicabedrijf Samsung staat in 2022 op de eerste plaats als populairste merk ter wereld. Daarmee is het ook het hoogst genoteerde niet-Amerikaanse bedrijf op de lijst.
1. Antimaterie. Prijs: 100 biljoen euro per gram Wat doe je ermee: Antimaterie kan enkel ontstaan in een deeltjesversneller of uit kernreacties.
De VOC was in 1637 op de beurs 78 miljoen gulden waard. Als je dat omrekent naar nu, dan zou dat 7,9 biljoen dollar zijn, zo'n 6,7 biljoen euro. Daarbij is gerekend met een inflatie van iets meer dan 3 procent per jaar. De VOC was verreweg het grootste beursgenoteerde bedrijf dat ooit heeft bestaan.