Effectieve leerstrategieën zijn altijd actief: je bent op een actieve manier met de leerstof bezig en je gebruikt daarbij verschillende activiteiten. Deze leerstrategieën lijken veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dat mee.
Leerlingen leren het beste als ze nieuwe informatie kunnen koppelen aan wat ze al over een onderwerp weten. Zo vindt de nieuwe informatie zijn weg naar het langetermijngeheugen. Daarom dien je leerlingen bij de introductie van een nieuw onderwerp voldoende achtergrondinformatie te bieden.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Een paar getallen uit het onderzoek: 85% leert het meest in een informele setting op de werkvloer. 15% van de respondenten zegt vooral 'kennis' op te doen tijdens cursussen. Onder het begrip 'kennis' valt ook vaardigheden.
Uit onderzoek weten we dat er veertien leerstrategieën zijn (zie kader) én dat – als leerlingen deze leerstrategieën beheersen – ze beter presteren en meer gemotiveerd zijn voor school.
Pubers kunnen leren van negatieve feedback
Crone: 'Jonge kinderen leren voornamelijk van positieve feedback, ze onthouden de dingen die goed gingen. Naarmate jongeren ouder worden, gaan ze meer hypothese-toetsend leren en kijken welke aanpak het beste werkt bij het uitvoeren van een taak.
Cognitieve leerstrategieën zijn gericht op het onthouden van informatie en het integreren van nieuwe informatie bij bestaande kennis in het geheugen. Metacognitieve leerstrategieën dienen om het leren te reguleren. Hierbij kun je denken aan plannen, monitoren (tijdens een taak de voortgang bewaken) en evalueren.
Wat is RTTI? RTTI staat voor Reproductie, Toepassingsgericht 1, Toepassingsgericht 2 en Inzicht. Dit zijn vraagsoorten. Reproductie vragen toetsen of de leerling bepaalde kennis kan reproduceren.
De Cornell Methode is een actieve leerstrategie waarbij leerlingen het belangrijkste uit jouw instructie, een video of het lesboek halen. De Cornell Methode is een samenvatting. Een manier van samenvatten die WEL werkt! Het helpt jouw leerlingen bij het leren.
Het gaat dan om strategieën waarbij de docent de leerstof verbindt met de wereld buiten de school, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de voorkennis en interesses van leerlingen of het organiseren van excursies. Ook een groot effect heeft samenwerkend leren.
Een belangrijke vaardigheid voor succesvolle leeruitkomsten is zelfregulerend leren. Hieronder wordt verstaan dat leerlingen zelf in staat zijn hun leerproces te plannen, te monitoren, uit te voeren en bij te sturen (Pintrich, 2004; Zimmerman, 2008).
Een aantal hersencellen maken contact en geven een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een paadje vormt zich. Als je dit blijft herhalen, verandert er iets in die verbinden. De cellen kunnen gemakkelijker contact met elkaar maken en worden goede vrienden.
Metacognitie is het 'leren over leren'. Metacognitieve strategieën zijn de tools om over het leerproces van de leerlingen te praten en er inzicht in te krijgen. Metacognitie is een erg effectieve strategie.
Gemengd leren gaat niet over meer huiswerk geven of een online verzameling materialen aanbieden. Het leren in de twee omgevingen moet geïntegreerd, complementair en overlappend zijn, en leerlingen moeten enige controle over tijd, plek en tempo hebben (Maxwell, 2016; Staker & Horn, 2012).
Allemaal zijn ze te vereenvoudigen tot 3 hoofdsoorten: Cognitief leren. Sociaal-affectief leren. Psychomotorisch leren.
Volgens de 2000 mannen en vrouwen die aan het onderzoek meededen, heeft de gemiddelde vrouw op haar 31ste de beste mix van die factoren. 70% van de ondervraagden vindt een vrouw mooi als ze zelfvertrouwen heeft. 67% noemt een mooi uiterlijk als belangrijke factor en 47% vindt stijlgevoel belangrijk in een vrouw.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.