Velen kijken bij het kopen van een laadpaal voor thuis als eerste naar de prijs. In ons vergelijk ben je het goedkoopste uit met een Webasto PURE. Je hebt dan een oerdegelijke laadpaal met ijzersterke kenmerken en maximale laadcapaciteit. De Webasto PURE is wat ons betreft de 'beste koop' laadpaal.
Vijf dingen zijn belangrijk bij de aankoop van een laadpaal:
Hoe snel kun je laden? Zit een laadkabel aan de laadpaal vast? Wil je de kosten van het laden thuis verrekenen met je baas? Wil je slim laden (als de stroom goedkoper is)?
Het advies is dan om bij een publieke laadpaal op te laden. Bij publieke laadpalen verschillen de tarieven per paal en/of pasje. Een gangbaar tarief is €0,35 per kWh. En bij snelladen lopen de tarieven op tot €0,80 per kWh.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Een thuisbatterij kan een interessante oplossing zijn om de elektriciteit die u overdag produceert op een later ogenblik te gebruiken. Een batterij zorgt ervoor dat u minder stroom van het net moet afnemen op momenten dat uw zonnepanelen geen of te weinig stroom produceren. Zo kan u dus uw zelfverbruik verder verhogen.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
Pas als de batterij vol is, wordt de stroom terug op het net geïnjecteerd. Als de zon niet schijnt en je hebt wel stroom nodig in huis, wordt deze uit de thuisbatterij gehaald. Zodra de batterij leeg is, betaal je gewoon voor je energie die je van het net haalt.