Zwart. Het is niet verwonderlijk dat zwart een van de meest populaire keuzes voor logo's is. Het is dé kleur voor bedrijven die een traditionele look willen. Door te kiezen voor een simplistisch zwart logo ziet uw merk er tijdloos, luxueus en zelfs mysterieus uit.
Eenvoud is de sleutel
Een eenvoudig ontwerp zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat het beeldmerk flexibel en memorabel is. Goede logo's hebben iets unieks zonder het te overdrijven. Dit principe wordt ook wel het K.I.S.S.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom. Wie wil er nou niet in luxe leven?
Blauw. Blauw straalt betrouwbaarheid, veiligheid en kracht uit. Het heeft een rustgevende invloed op de geest en wordt het meest gebruikt bij medische bedrijven, overheid, gezondheidszorg, informatie en technologie, zorgsector, B2B … Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Oral-B, de kleuren van de politie, Volvo.
Hoeveel kleuren ga je gebruiken? Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen.
Het is belangrijk rond om een logo een huisstijl te laten ontwerpen die verschillende kenmerken van uw identiteit versterkt. Over het algemeen bestaat een huisstijl uit richtlijnen omtrent het gebruik van kleuren (kleuren gamma), typografie, vormentaal en beeldgebruik.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
Warme kleuren vertegenwoordigen passie, inspireren en vreugde, ze geven mensen een gevoel van kracht en energie. Warme kleuren die veel voorkomen zijn rood, oranje en geel.
Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie.
De kleur oranje wekt creativiteit en positiviteit op. De kleur staat voor opwinding, warmte en enthousiasme. Een goede kleur dus om je medewerkers een creatieve boost te geven.
De kleur geel
Het wordt geassocieerd met vreugde, geluk, verstand en energie.
Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Positieve associaties met rood zijn er ook volop op het gebied van liefde, passie en romantiek.
Een logo of merkbeeld is meer dan een woord of beeld. Het zijn allemaal tekens in de logografie zoals letters dat zijn in de typografie. Tekens hebben pas zin als ze door de ontvanger begrepen worden. Je kan ze indelen in 3 grote groepen: het klank-logo of woord-logo, het beeld-logo en het gecombineerd logo.
Dat is niet zo vreemd, want één simpel plaatje zegt soms meer dan honderd woorden. Een goed logo alleen zorgt natuurlijk niet voor een rinkelende kassa, maar het kan wel de uitstraling van je bedrijf versterken. Het geeft klanten direct een indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.
Gewoon opvallende kleuren
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer.
Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens bij je op; van blijdschap tot onrust, van ontspanning tot enthousiasme. Daarnaast kan kleur informatie doorgeven, zonder dat daarbij woorden nodig zijn. Denk aan de rode en blauwe stip op een waterkraan, iedereen weet wat deze betekent. Ook kan kleur een waarschuwing zijn.
Gebruik kleuren met een kortere golflengte, zoals blauw en groen, om een positieve indruk van je product of merk te activeren. Heldere kleuren als wit en lichtgrijs zijn hier ook geschikt voor.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Oranje is een warme kleur die staat voor vrolijkheid en enthousiasme. Het is dus een goede kleur om mensen te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een bepaald product. Oranje zorgt ervoor dat een bedrijf vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomt.
Groen als Gras
Groen heeft een kalmerend effect op mensen. Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd.
Logo's zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen jouw logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het ze hun laat voelen.