De fietsersbond heeft een top 6 gemaakt van de beste fietsbanden voor zowel normale fietsen als E-bike. In deze top zes stonden wel 4 Schwalbe banden. Dit zijn de Schwalbe marathon, de marathon Plus, de big Apple en de Energizer Pro.
Kijk eerst naar de drie cijfers na het streepje in de ETRTO-code (bijvoorbeeld 37-622). Dit is de diameter van de velg. De velgmaat moet je altijd aanhouden. Als je een oude band hebt met de ETRTO-code 622 dan kun je alleen maar een nieuwe band met ETRO-maat 622 monteren.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Wat voor fietsband heeft de minste rolweerstand? Het zal je misschien wel verrassen, maar de bredere fietsbanden hebben een lagere rolweerstand. Het antwoord ligt in het inveer gedrag van de band. Elke fietsband vlakt onder belasting van eigen gewicht en bepakking aan de onderkant af.
Omdat het contactvlak groter is, kunnen brede banden bijvoorbeeld beter grip krijgen en versnellen op droge ondergronden dan dat smalle banden dat kunnen. Ze zijn ook geweldig voor specifieke toepassingen zoals winterse rijomstandigheden.
23 mm-25 mm: Performance race
Deze banden geven meer comfort en veelal een lagere rolweerstand, mede doordat ze met minder druk gereden kunnen worden. Qua aerodynamica hebben ze weinig nadeel, als de velgen ongeveer dezelfde externe breedte hebben. Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden.
Hoeveel bar moet er dan in een fietsband? In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
Kun je het lek op deze manier niet vinden? Pak er dan een teiltje met water bij. Pomp de band eerst weer op en haal de band dan door het teiltje water. Zodra het lek in het water zit, zie je belletjes omhoogkomen.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
De inchaanduiding (b.v. 28 x 1.40) geeft ongeveer de buitendiameter (28 inch) en de bandbreedte (1,40 inch) aan. De inch-maat wordt ook nog in de aanduiding 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (ongeveer de buitendiameter x bandhoogte x bandbreedte) gebruikt.
Je koopt een nieuwe band al vanaf € 3,95! In ons zeer ruime assortiment vind je honderden buitenbanden van topmerken zoals CST en Schwalbe. Wij bieden fietsbanden aan in de maten 12 inch tot en met 29 inch. Bekijk ons assortiment en kies online een nieuwe buitenband uit voor jouw fiets of e-bike.
Nooit meer een lekke band
Schwalbe brengt het revolutionaire Airless System op de markt, een band zonder lucht. In plaats van lucht bestaat de binnenband uit een extreem elastisch thermoplastisch Polyurethaan. Zorgeloos fietsen, dat is bij deze band letterlijk het geval.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Haal de buitenband los, knip de oude binnenband door en verwijder deze. Controleer of er niks scherps in de buitenband zit, anders rij je je nieuwe binnenband geheid weer lek. Plaats het ventiel van de 'worstenband' in de velg en leg de rest een klein beetje opgepompt terug in de buitenband. Oppompen en klaar is Kees!
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Vooraan 3 bar, achteraan 3.5 bar. En het advies om ze onmiddellijk te vervangen door andere banden, ikzelf vind ze zeer slecht en bij (te) lage snelheid op nat wegdek geen grip geven.
Welke band past op welke velg? De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C. Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn.