Voor de meeste bestuurders is voorwielaandrijving een uitstekende keuze. Het is praktisch, voordelig en biedt veilig weggedrag voor dagelijks gebruik. Alleen voor speciale rij behoeften, zoals driften of terreinrijden, kan een ander type aandrijving meer geschikt zijn.
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Vierwielaandrijving biedt betere grip en stabiliteit, vooral bij regen, sneeuw of op onverharde wegen. Het maakt de auto veiliger en zorgt ervoor dat je makkelijker uit lastige situaties komt, zoals modder of steile hellingen.
Voordeliger: voorwielaandrijving is vaak voordeliger dan achter- of vierwielaandrijving, omdat er minder materialen voor de auto en motor worden gebruikt. Bovendien is het ruimtebesparend, doordat het motorblok dwars is geplaatst.
Meeste auto's hebben voorwielaandrijving
De meeste personenauto's hebben tegenwoordig voorwielaandrijving. Dat komt erop neer dat het vermogen van de motor alleen wordt overgebracht op de voorwielen, die de twee aandrijfwielen zijn. Dus de auto wordt als het ware 'getrokken'.
Voor de meeste bestuurders is voorwielaandrijving een uitstekende keuze. Het is praktisch, voordelig en biedt veilig weggedrag voor dagelijks gebruik. Alleen voor speciale rij behoeften, zoals driften of terreinrijden, kan een ander type aandrijving meer geschikt zijn.
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. De aandrijving van een elektrische auto bestaat uit een elektromotor, een omvormer en een lader. Het traditionele onderhoud, waarbij bijvoorbeeld de motorolie vervangen wordt, is dus niet meer nodig.
De techniek van achterwielaandrijving is duurder en zwaarder dan van voorwielaandrijving.Bij te snel genomen bochten kan overstuur optreden, wat gevaarlijk kan zijn voor ongeoefende bestuurders. Als de motor voorin zit, loopt er een as naar achteren die ten koste gaat van de bodemruimte in het interieur.
Als u in een gebied woont met strenge winters of vaak in natte omstandigheden rijdt, is een auto met voorwielaandrijving wellicht de betere keuze vanwege de superieure tractie . Aan de andere kant, als u verlangt naar prestaties en van een pittige rit houdt, zal een auto met achterwielaandrijving waarschijnlijk de dynamische ervaring bieden die u zoekt.
De nuance bestaat erin dat een 4WD-voertuig permanent op de vier wielen wordt aangedreven, terwijl een AWD-aandrijving in sommige gevallen volautomatisch en op basis van de omstandigheden naar tweewielaandrijving kan overschakelen en omgekeerd, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen, of dit zelfs merkt.
In de meeste gevallen is 2WD prima, ook bij regen en zelfs lichte sneeuw. De voorkeur gaat dan uit naar voorwielaandrijving, tenzij je speciale eisen hebt aan een auto. AWD is ook prima, en werkt beter bij wat zwaardere sneeuw en lichte off road activiteiten.
AWD- en 4WD-auto's bieden betere controle op moeilijke wegomstandigheden, uitstekende grip bij acceleratie en een hoger veiligheidsniveau .
Daarnaast is het een groot nadeel dat de achterwielmotor minder efficiënt is. Hij geeft namelijk vrijwel continu aandrijfkracht ongeacht je fysieke inspanning waardoor de accu sneller leegloopt dan bij een middenmotor. Al met al is de middenmotor daarom voor de meeste mensen de beste keuze.
RWD is daarentegen belangrijker voor de balans en de prestaties. Door een meer gebalanceerde gewichtsverdeling biedt het een betere handling . Het algehele gevoel is erg meeslepend en dynamisch, omdat de bestuurder zich door het mechanisme meer verbonden voelt met het voertuig en meer controle heeft dan FWD.
Achterwielmotoren en middenmotors
Daarom moeten versnellingsnaafmotoren tussen de drieduizend en tienduizend kilometer worden vervangen.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie.
Vierwielaandrijving is de beste keuze voor een bestuurder die het niet erg vindt om één of twee MPG's op te offeren in ruil voor meer veiligheid. Vierwielaandrijving is de ideale optie voor off-road avonturiers en degenen die van de gebaande paden willen afwijken.
Vergeleken met andere aandrijflijnopstellingen heeft voorwielaandrijving minder componenten, wat een auto lichter maakt . Bovendien verbetert het ook de kilometerstand of het brandstofverbruik van het voertuig. Dit is de reden dat de meeste zuinige auto's voorwielaandrijving hebben.
Voorspelbaar rijgedrag: Auto's met voorwielaandrijving hebben over het algemeen meer voorspelbare rijeigenschappen. Daardoor blijven ze stabiel en zijn ze gemakkelijk te besturen in verschillende omstandigheden. Stabieler: Doordat het vermogen naar de voorwielen gaat, blijft de auto stabieler tijdens het accelereren.
RWD, FWD en AWD verschillen in hoe ze vermogen verdelen, tractie bieden en rijgedrag beïnvloeden. AWD biedt de beste grip onder alle omstandigheden, RWD biedt een sportieve rijervaring, en FWD is de meest brandstofefficiënte keuze.
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen: minder snel last van onderstuur. kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
C-modellen hebben altijd achterwielaandrijving en zijn beschikbaar met vier- of zescilindermotoren. Ook zijn er vijfcilinder diesels geweest en hebben de AMG modellen V8 motoren. Het Mercedes-Benz C-Klasse-programma bestaat traditioneel uit twee varianten, als sedan of stationwagen.
Yamaha betrouwbaarste motormerk USA. Uit een onderzoek onder 11.000 leden van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports blijkt, dat met 11% kans op een storing de motorfietsen van Yamaha Motor de meest betrouwbare zijn.
Een motor met een ketting rijdt wel soepeler dan een cardan, maar verliest wel meer energie. Een groot voordeel aan een ketting is dat deze veel lichter is dan een cardan. Een nadeel is dat een ketting meer onderhoud vergt. Aangeraden wordt om de ketting elke 400km te smeren, of als je vaak in de regen rijdt na 250 km.
De meeste autofabrikanten kiezen voor voorwielaandrijving. De motor zorgt voor de aandrijfkrachten. Bij een handgeschakelde versnellingsbak wordt de versnellingsbak met de koppeling bediend, bij een automatische versnellingsbak gebeurt dit in de bak zelf.