Normaal asfalt is ongeveer 165 graden als het wordt geproduceerd. Laagtemperatuurasfalt is ongeveer 100 graden Celsius. Hierdoor besparen we tot 40% energie én stoten we 25% minder CO2 uit.
Asfalt warmt in de zon bij een buitentemperatuur van 25 graden op tot ruim 50 graden. Bij tropische temperaturen van meer dan 30 graden stijgt de temperatuur van asfalt zelfs tot ruim 60 graden.
De wals gaat over het asfalt heen en drukt het beter tegen elkaar. Tegelijkertijd koelt het asfalt af tot ongeveer 30 graden.
Deze zijn uitgevoerd met geïsoleerde kipperlaadbakken of opleggers, die per rit 32 ton warme asfalt kunnen vervoeren. Speciaal opgeleidde chauffeurs brengen met gevoel voor verantwoordelijkheid het 'dikvloeibare wegdek' van asfaltcentrale naar de asfaltmachine op locatie..
Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Normaal heb je ongeveer een uur verwerkingstijd, waarin je kunt walsen en zorgt dat het goede verdichtingsniveau van het asfalt behaald kan worden. Bij vijf graden of lager wordt die tijd ingekort tot soms maar tien minuten. Dus moet de wals er sneller overheen kunnen, maar de wals moet ook met water gevuld worden.
Koudasfalt reparatie reageert met water en luchtvochtigheid en is na korte tijd uitgehard. Het koude materiaal moet om die reden tot kort voor het aanbrengen tegen vocht worden beschermd. Eenmaal geopende verpakkingen moeten bij droog weer binnen 1 uur worden verwerkt. Bij regen is de verwerkingstijd korter.
Buitentemperatuur: 30 graden = temperatuur van het asfalt: 57,2 graden.
Gietasfalt is waterdicht dankzij het relatief hoge gehalte aan bitumen. Daarnaast heeft het als voordeel dat het, in vergelijking met bijvoorbeeld asfaltbeton, relatief duurzaam is.
Reparatieasfalt (of koudasfalt) is een asfaltmengsel van bitumen en split. Dit mengsel kan door speciale toeslagstoffen koud worden verwerkt. Dit betekent dat het snel kan worden aangebracht en eigenlijk direct na verwerking geschikt is voor gebruik.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken. Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.