De afkorting HVO staat voor 'Hydrotreated Vegetable Oil'. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet.
De afkorting HVO staat voor humanistisch vormingsonderwijs. Dit vormingsonderwijs – GVO en HVO – is bedoeld voor kinderen op openbare scholen in Nederland. Het wordt alleen op verzoek van de ouders aan hun kinderen gegeven.
De lessen worden gegeven door bevoegde docenten. De leerlingen van groep 7/8 hebben de mogelijkheid om drie kwartier per week GVO of HVO te volgen. Het volgen van levensbeschouwelijk onderwijs is niet verplicht.
HVO (door sommige leveranciers ook onder een eigen merknaam zoals CO2fuel of Blauwe Diesel op de markt gebracht) staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is een nieuw type dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van afgewerkte oliën en restafval zoals dierlijke vetten.
HVO 100 wordt gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen. Deze dieselbrandstof is geproduceerd op basis van waterstof behandelde plantaardige oliën (frituurvet) en restafval, waaronder dierlijke vetten. Tijdens het productieproces wordt er gebruik gemaakt van waterstof om zuurstof uit de biomassa te pompen.
Volgens de leverancier rijden trucks op een blend van 20% HVO drie procent zuiniger dan op pure fossiele dieselolie. HVO is wel duurder dan dieselolie. De brandstof is te herkennen aan de helder blauwe kleur die is toegevoegd.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
De meeste fabrikanten van zwaar verkeer, zoals Volvo, Scania en Mercedes, hebben het gebruik van zuivere HVO in hun motoren goedgekeurd. Deze fabrikanten hebben tot op heden Neste MY als brandstof goedgekeurd: Via onderstaande link vindt u alle goedgekeurde modellen van autofabrikanten. Goedgekeurde voertuigmodellen.
HVO kan gemaakt worden uit veel verschillende oliën en vetten. In het productie proces wordt gebruik gemaakt van waterstof om zuurstof uit de biomassa te trekken. Na het onttrekken van zuurstof uit de biomassa ontstaat een mengsel van lineaire, paraffine koolwaterstof moleculen, water en CO2.
Wat is FAME? FAME is een biobrandstof die kan gemengd worden met stookolie of met diesel (B7) tot een hernieuwbare brandstof. Een mengeling van stookolie met FAME kan nu al gebruikt worden in verwarmingsketels.
EG Group is een samenwerking aangegaan met Neste, 's werelds grootste producent van hernieuwbare brandstoffen, door het nieuwe product Neste MY Renewable Diesel in 2019 via meer dan 50 tankstations in Nederland aan te bieden.
Twee dubbeltjes duurder
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Niet iedere motor is geschikt voor pure biodiesel (B100). Dieselauto's die voor 1996 gebouwd zijn, kunnen deze brandstof zonder problemen gebruiken. Nieuwere dieselmotoren moeten een klein onderdeel van de motor laten vervangen om 100% biodiesel te kunnen gebruiken.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een brandstof die gemaakt kan worden van plantaardige oliën of bijvoorbeeld restafval zoals dierlijke vetten. Die grondstoffen worden onder hoge druk en temperatuur behandeld met waterstof. Een heel proces, maar wel met resultaat.
Omdat HVO wordt gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen, is de Well-to-Wheel CO2-uitstoot maar liefst 90% lager dan ten opzichte van fossiele dieselbrandstof. Tank-to-Wheel bedraagt de CO2-reductie zelfs 100%! Het gebruik van HVO draagt dus positief bij aan het tegengaan van klimaatverandering.