Voor opdrachten met een waarde vanaf de Europese drempelbedragen is een Europese aanbestedingsprocedure verplicht. De Europese drempelbedragen voor 2020-2021 voor opdrachten in de categorie 'Werken' zijn € 5.350.000, voor 'Leveringen en Diensten' € 214.000 en voor 'Sociale en andere specifieke diensten' € 750.000.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
Een inkoopopdracht van de overheid heet een aanbesteding. De overheid moet zich aan bepaalde regels houden bij aanbestedingen. Door deze regels kopen overheden integer in. En ze krijgen de beste kwaliteit voor een zo goed mogelijke prijs.
De aanbestedingsplicht geldt in principe alleen voor opdrachten van zogenaamde aanbestedende diensten, dus niet voor private partijen. De Aanbestedingswet 2012 stelt het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed voor het doen van o.a. (voor) aankondigingen verplicht.
Onder het begrip 'aanbestedende dienst' wordt verstaan (art 1.1 Aanbestedingswet 2012): de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een publiekrechtelijke instelling dan wel een samenwerkingsverband van deze overheden of publiekrechtelijke instellingen.
Gemeenten hebben een indrukwekkende hoeveelheid taken, die ze niet alleen af kunnen. Daarom kopen gemeenten veel in. Denk daarbij aan diensten als jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en doelgroepenvervoer, maar ook de bouw en het onderhoud van sportaccommodaties, wegen, bruggen en openbare ruimte.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.
Een aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.
Een niet aanbestedingsplichtige opdracht is een opdracht die uitgezonderd is van Europees aanbesteden. Dit soort opdrachten zijn benoemd in de Aanbestedingswet 2012.
Bij een openbare procedure mogen alle gegadigden een inschrijving indienen. Bij een niet-openbare procedure wordt er aan de hand van geschiktheidseisen en selectiecriteria eerst een voorselectie gemaakt van meestal 5 partijen die een inschrijving mogen indienen.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
Waar het gaat om een klassieke overheidsopdracht is het drempelbedrag vastgesteld op € 750.000,- (artikel 4 sub d Richtlijn 2014/24). Voor speciale-sectoropdrachten ligt de drempelwaarde op € 1.000.000,- (artikel 15 sub c Richtlijn 2014/25).
Velen horen er wel eens iets over, maar hebben er zelf (nog) nooit mee gewerkt. Hier komt 'ie: Een onderhandse aanbesteding is een aanbesteding waarbij de aanbestedende dienst zelf bepaalt hoeveel en welke inschrijvers een offerte kunnen indienen.
Een meervoudige onderhandse aanbesteding is een besloten aanbesteding waarbij meerdere (potentiële) opdrachtnemers direct worden benaderd door de opdrachtgever om een offerte in te dienen. Opdrachtgevers baseren hun keuze voor benadering op eerdere ervaringen met deze opdrachtnemers of marktonderzoek.
Alle aanbestedingsplichtige organisaties zijn verplicht hun Europese aanbestedingen via het aankondigingenplatform van TenderNed te publiceren.
Soms kiezen organisaties die geen aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf zijn er vrijwillig voor om een opdracht door middel van een aanbestedingsprocedure in de markt te zetten. Dit fenomeen staat bekend als een 'private aanbesteding'.
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
geeft officiële documenten uit, zoals een paspoort of identiteitskaart en een rijbewijs. geeft uitkeringen aan wie niet in eigen levensonderhoud kan voorzien. is verantwoordelijk voor de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet en de jeugdhulp.
Voor contractwaarden boven de drempelwaarden bestaat, behoudens uitzondering, een Europese aanbestedingsplicht voor NS. Sinds 1 januari 2023 zijn deze drempels 431.000 euro voor leveringen en diensten en 5.382.000 euro voor werken. Naast de Aanbestedingswet kent NS ook een interne governance op inkopen.
Een openbare procedure duurt normaal minimaal 45 kalenderdagen.Een niet-openbare procedure duurt minimaal 70 kalenderdagen. Bij een niet-openbare procedure bedraagt de aanmeldtermijn, tussen aankondiging van de opdracht en ontvangst van een verzoek tot deelneming, minimaal 30 kalenderdagen.
Overheidsopdrachten. Om vast te stellen of er in beginsel sprake is van een plicht tot aanbesteding, dient bepaald te worden of er sprake is van een overheidsopdracht. In dat geval is de opdracht namelijk aanbestedingsplichtig.
Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.