Validiteit is de mate waarin je onderzoeksresultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit van je data kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
Datavaliditeit is de maatstaf voor de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van informatie binnen een dataset of database . Het omvat het verifiëren dat de data voldoet aan vooraf gedefinieerde standaarden, regels of beperkingen, om ervoor te zorgen dat de informatie betrouwbaar is en geschikt voor het beoogde doel.
Validiteit (validity) betekent dat je daadwerkelijk het verschijnsel meet dat je beoogt te meten. Wanneer je bijvoorbeeld een fenomeen als 'vertrouwen' wilt meten, zul je moeten nagaan of het instrument dat je daarvoor wilt gebruiken, ook echt geschikt is voor dat doel.
Als je databetrouwbaarheid toetst, bepaal je concreet de meetfout (verschil tussen werkelijke en gemeten waarde). Dit kun je zowel kwalitatief als kwantitatief doen.
Bij validiteit gaat het om het meten wat je beoogt te meten. Bij betrouwbaarheid daarentegen gaat het om de vraag of je onderzoeksresultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde wijze nogmaals uitvoert.
Validiteit is de mate waarin je resultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
Er is sprake van triangulatie als je verschillende bronnen, theorieën, onderzoeksmethoden of data-analysemethoden gebruikt om iets te onderzoeken. Hierdoor bekijk je je onderzoeksvraag vanuit verschillende richtingen. Triangulatie verhoogt de betrouwbaarheid en validiteit van je resultaten.
Bedrijven meten de betrouwbaarheid van data via statistieken zoals nauwkeurigheid, consistentie, volledigheid en tijdigheid van data . Deze statistieken helpen beoordelen of data voldoet aan de kwaliteitsnormen die vereist zijn voor specifieke bedrijfsactiviteiten of analyses.
Waarom zijn data zo belangrijk? Met data en analyse kan een bedrijf klantgedrag voorspellen, besluitvorming verbeteren, op trends inspelen en de ROI van marketinginspanningen vaststellen. Hoe duidelijker je je klanten in beeld hebt, hoe makkelijker je ze kunt bereiken.
Geldige gegevens verwijzen naar gegevens die correct zijn geformatteerd en opgeslagen. Betrouwbare gegevens verwijzen daarentegen naar gegevens die een betrouwbare basis kunnen zijn voor analyse en besluitvorming . Geldige gegevens zijn een belangrijk onderdeel van betrouwbare gegevens, maar validiteit alleen garandeert geen betrouwbaarheid.
Validiteit verwijst naar de vraag of een test meet wat het beoogt te meten . Een geldige rijtest zou bijvoorbeeld een praktisch rijcomponent moeten bevatten en niet alleen een theoretische test van de regels van het rijden.
Met 4 à 5 metingen heb je een grove indicatie van de spreiding. Met 10 metingen heb je een redelijke waarde. Dit laatste is dus eigenlijk het minimum dat je nodig hebt voor een betrouwbaar resultaat.
Divergente validiteit houdt in dat het meetinstrument zwakke of geen correlaties vertoont met meetinstrumenten die verschillende concepten meten. Door deze analyses uit te voeren, kun je de begripsvaliditeit van je meetinstrument beoordelen.
Nauwkeurigheid verwijst naar hoe dicht de resultaten van een meting of experiment bij de ware of geaccepteerde waarde liggen. Het verschilt van validiteit, dat zich richt op de vraag of het experiment daadwerkelijk meet wat het beoogt te meten .
Interne validiteit is de mate waarin je met zekerheid kunt stellen dat een vastgestelde oorzaak-gevolgrelatie (causaal verband) niet door andere factoren kan worden verklaard. Externe validiteit is de mate waarin je je resultaten kunt generaliseren naar andere omstandigheden of groepen.
Nauwkeurigheid - De gegevens bevatten geen fouten en geven ware informatie. Volledigheid - De dataset bevat alle informatie die nodig is om het doel te dienen. Consistentie - Gegevenswaarden uit verschillende bronnen zijn hetzelfde. Uniformiteit - Alle metingen in de gegevens zijn uniform, d.w.z. allemaal in kilogrammen of allemaal in ponden.
Het is zeer herbruikbaar : Eenmaal gegenereerd, kan het meerdere keren worden hergebruikt voor verschillende doeleinden: informatieanalyse door bedrijfsanalisten, analytische modellen, enz. Het is overal: Het kan op veel plaatsen tegelijk zijn. Gegevens of informatie kunnen door elke consument worden geraadpleegd. Het is eenvoudig te repliceren: Gegevens kopiëren is eenvoudig.
Identificeerbaarheid: De mate waarin datarecords uniek identificeerbaar zijn en de dataset vrij is van dubbele records. Consistentie: Vergelijkbare data die in verschillende bronnen zijn vastgelegd, moeten dezelfde betekenis, structuur en indeling hebben. Dit bepaalt de betrouwbaarheid.
De inherente waarde van de data is gebaseerd op factoren zoals nauwkeurigheid, volledigheid en relevantie . Het beschermen van de privacy van de mensen wiens data wordt verzameld en gebruikt.
Een hoge betrouwbaarheid betekent simpelweg dat de uitkomsten uit het onderzoek representatief zijn en dus gelden voor de gehele groep die is onderzocht. Wanneer je een marktonderzoek uitvoert dan kan de betrouwbaarheid van groot belang zijn, vooral wanneer het om een kwantitatief onderzoek gaat.
Betrouwbaarheid verwijst naar de consistentie van een meting. Psychologen beschouwen drie typen consistentie: over tijd (test-retest betrouwbaarheid), over items (interne consistentie) en over verschillende onderzoekers (interbeoordelaarsbetrouwbaarheid) .
Data van goede kwaliteit wekt vertrouwen, en betrouwbaarheid helpt ervoor te zorgen dat u uw data kunt vertrouwen en vertrouwen kunt opbouwen in uw organisatie. Voor datakwaliteit betekent betrouwbaarheid dat een stukje informatie niet in tegenspraak is met dezelfde of een ander stukje informatie dat bestaat in een andere bron of systeem .
Bij het onderzoeken van de validiteit wordt gekeken naar de mate waarin de resultaten van een test en het te meten verschijnsel met elkaar overeenkomen. De validiteit is een gradatie, het is niet zo dat de ene test valide is en de andere niet. Wel is de ene test meer valide dan een andere.
Triangulatie wordt tegenwoordig voor veel doeleinden gebruikt, waaronder landmeten, navigatie, metrologie, astrometrie, binoculair zicht, modelraketten en, in het leger, de richting van het kanon, de baan en de verdeling van de vuurkracht van wapens . Het gebruik van driehoeken om afstanden te schatten dateert uit de oudheid.
Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.