Cultureel-mentale geschiedenis benadert het verleden vanuit specifieke invalshoeken, vraagstukken en begrippen. Het gaat over ideeën, overtuigingen en gebruiken die een collectief heeft. Het gaat dus vooral om groepen, niet over individuen.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Volksgewoonten (tradities) als volksmuziek, volksdansen, klederdracht, traditionele bouwkunst en religieuze rituelen behoren tot het cultureel erfgoed van een volk. Bedrijfscultuur in een organisatie of overlegcultuur op een kantoor zijn vormen van cultuur op microniveau.
-De belangrijkste cultuurelementen die gemeenschappelijk kunnen zijn, zijn: religie, taal, ontstaansgeschiedenis. -Culturen die op elkaar lijken in West-Europa vormen de Westerse Wereld.
Taal, godsdienst, wetten, familiebanden, opvoeding, kunst, architectuur, voedsel en kleding zijn allemaal cultuurelementen.
Een patroon van overtuigingen ontwikkelt zich onder de leden van een sociale groep en vormt de kern van de cultuur in elke samenleving of organisatie.
Verder heeft cultuur te maken met taal (regionale taal, streektaal, dialect), religie, kunst, volkskunst, ambachten, klederdracht, mode, wetenschap, normen en waarden, gewoonten, en uiteindelijk de hele inrichting van een samenleving (een land, een streek of een volk).
– Sociaal-culturele factoren
Een voorbeeld van sociaal-culturele factoren zijn onderwerpen zoals het milieu, mensenrechten en energieverbruik. Maar ook de manier waarop mensen hun vrije tijd besteden zijn voorbeelden van sociaal-cultureel. Typische culturele factoren zijn gebruiken in de cultuur, zoals eetgewoonten.
Dit is goed te illustreren aan de hand van vier zogeheten culturele factoren: cultuur, subcultuur, sociale klasse en trends.
Taal, godsdienst, wetten, familiebanden, opvoeding, kunst, architectuur, voedsel en kleding zijn allemaal cultuurelementen.
Verder heeft cultuur te maken met taal (regionale taal, streektaal, dialect), religie, kunst, volkskunst, ambachten, klederdracht, mode, wetenschap, normen en waarden, gewoonten, en uiteindelijk de hele inrichting van een samenleving (een land, een streek of een volk).
Een patroon van overtuigingen ontwikkelt zich onder de leden van een sociale groep en vormt de kern van de cultuur in elke samenleving of organisatie.
De dingen waaraan je cultuur kunt herkennen noemen we cultuurelementen. Er zijn drie soorten groepen van. Dingen die te maken hebben met je verstand, zoals taal en godsdienst. Dingen die te maken hebben met hoe je met elkaar samenleeft, zoals wetten, familiebanden en opvoeding.
Culturele gevoeligheid ontwikkelen, om te ontdekken wat iemand nodig heeft, wat de wensen, gewoontes en behoeften zijn. Zich bewust zijn van hun eigen cultuur, normen en waarden. Kennis hebben van andere culturen en leefstijlen.
Sociaal-culturele achtergrond gaat over normen, waarden, gewoonten en gebruiken die iemand vanuit huis meekrijgt. De term 'sociaal' gaat over iemands thuissituatie en het sociale milieu waaruit iemand komt. De term 'cultureel' gaat over normen, waarden en gebruiken die iemand van huis uit meekrijgt.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Sociaal-culturele factoren gaan over de sociale en culturele normen en waarden van een gebied of land. Met behulp van deze factoren kunnen de kenmerken van (potentiële) consumenten worden geïnventariseerd.
De specifieke kennis, vaardigheden en houding die nodig zijn voor een goede zorg aan mensen met wortels buiten uw eigen herkomstland, worden culturele competenties genoemd.
Cultuurverandering definitie
Cultuurverandering is het vernieuwen van de waarden, processen en gewoontes die bijdragen aan de identiteit en denkwijze van het bedrijf. Dit gebeurt meestal vanuit de ambitie om een positieve verandering in de organisatiecultuur en dus ook het gedrag van de medewerkers teweeg te brengen.
Voorbeelden van culturele waarden: ideeën over vrijheid, gelijkheid, tolerantie, maar ook concreter: over relaties tussen mensen, hoe de rol van familie in je leven moet zijn, hoe je met geld moet omgaan, hoe je oudere mensen moet behandelen, wat de juiste manier is om kinderen op te voeden, wat goed onderwijs is, wat ...
Culturele waarden gericht op het individu (self-oriented waarden) weerspiegelen de doelstellingen en benaderingen van het leven die individuen wenselijk vinden. Deze waarden omvatten factoren als: Actief en passief. Voldoening en onthouding.