Wat is Ctq Flowdown?

De CTQ-flowdown is een grafische weergave van de relatie van de KPI's van de strategische doelen naar de meetbare variabelen van het proces. Boven in de figuur staat het probleem of de uitdaging van de opdrachtgever op strategisch niveau.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op raamstijn.nl

Waar staat CTQ voor?

De afkorting CTQ staat voor Critical to Quality, oftewel vertaald in 'kritiek voor de kwaliteit'. Hiermee wordt bedoeld: wanneer voldoet je product nog aan de klantwens en wanneer niet? Met de CTQ-boom ga je de behoefte van de klant meetbaar maken!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmagroep.nl

Hoe maak je een CTQ?

CTQ-boom zelf opstellen
  1. Omschrijf helder het product of de dienst;
  2. Bepaal voor welke klanten(groepen) de boom wordt opgezet;
  3. Bepaal welke behoeften van de klant daarmee worden vervuld;
  4. Stel vast welke aspecten van de levering van het product of dienst bijdragen aan het vervullen van die behoefte;

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Wat is een CTQ-boom?

De CTQ-boom staat in het Nederlands letterlijk voor 'kritiek voor de kwaliteit'. Met behulp van een CTQ-boom worden er namelijk kritische vraagtekens gezet bij de kwaliteit van de organisatie vanuit het oogpunt van de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op greenbelt.nl

Wat is de voice of the business?

VOB – Voice of the Business De stem van de klant zoals deze wordt vertegenwoordigd door het bedrijf. De VOB wordt verkregen door mensen uit het bedrijf te interviewen, die het bedrijf vertegenwoordigen als 'klant zijnde'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sixsigma.nl

wat is een voc ctq tree Lean Six Sigma

23 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn geschikte methoden om de VOC te kunnen horen?

De Voice of the Customer vinden

Doe dit bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met de klant en hierbij gebruik te maken van de 5x Why methode. Deze methode kan helpen om het bestaande referentiekader van de klant te overstijgen en echt tot de kern van de klantwens te komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op greenbelt.nl

Wat is de takt tijd?

Takttijd = Beschikbare (productie) tijd / Klantvraag

Zo kom je tot de tijd die je beschikbaar hebt om een bepaald product of dienst aan een interne of externe klant te leveren. Hierbij wordt de beschikbare (productie) tijd gezien als het aantal beschikbare uren die je per dag hebt om te besteden aan werkzaamheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sixsigmablackbelt.nl

Hoe maak ik een meetplan?

Het meetplan bestaat uit 5 stappen, die allemaal gedefinieerd dienen te worden.
  1. Stel bedrijfsdoelstellingen op. Heldere bedrijfsdoelstellingen zijn uitermate belangrijk voor een goed meetplan. ...
  2. Identificeer strategieën en tactieken. ...
  3. Kies kritieke prestatie-indicatoren (KPI's) ...
  4. Kies segmenten. ...
  5. Bepaal je targets.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op extendure.com

Wat wordt er gedaan bij de measure fase?

In de Measure-fase wordt bepaald wat de meetprocedure is en hoe goed het meetsysteem in staat is de CTQ's te meten. Het is belangrijk dat het team zeker stelt dat het meetsysteem, en de data die hiermee verzameld worden, geldig en betrouwbaar is voordat ze verder gaat met het analyseren van deze gegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op symbol.nl

Wat is de doorlooptijd van een product?

De doorlooptijd is de totale tijd die een product door een proces aflegt, van begin tot het einde. Het is de tijd tussen het plaatsen van een order tot en met het afleveren van de bestelling. De doorlooptijd wordt veelal uitgedrukt in uren of dagen, maar kan ook in minuten worden uitgedrukt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmagroep.nl

Wat zijn de 5 stappen van een Lean Six Sigma project?

DMAIC staat voor define, measure, analyze, improve en control. Het is het wereldwijd -veelvuldig gebruikte- probleemoplossend stappenplan om bedrijfsprocessen aantoonbaar te verbeteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmapartners.nl

Wat is het verschil tussen DMAIC en Dmadv?

De DMAIC-cyclus zoals we die kennen wordt gebruikt in projecten om bestaande problemen in processen aan te pakken en op te lossen. De DMADV-cyclus daarentegen wordt toegepast om nieuwe processen te ontwerpen, nieuwe producten of bij process redesign (in plaats van het continu corrigeren van het bestaande proces).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Wat is Six Sigma methode?

Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmagroep.nl

Wat is een Datacollectieplan?

Een datacollectieplan is feitelijk een actieplan om data te verzamelen. In elk geval bepaal je wie wat en wanneer meet en/of verzamelt. Een datacollectieplan is een specifiek actieplan voor het verzamelen van data. In de praktijk neem je vaak in een workshop de kolommen door uit een template.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leansixsigmapartners.nl

Wat moet er in een meetplan?

Op het meetplan staat een overzicht van alle metingen die relevant zijn voor het proces waar je inzicht in wilt krijgen. Deze metingen kunnen zich op zowel de output van het proces als de procesvariabelen (=de huidige gemeten waarde) richten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Wat zijn procesprestaties?

Procesprestaties & indicatoren. er onder: het job- of teamniveau, waar mensen en systemen daadwerkelijk presteren, en het proces uitvoeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op effic.be

Hoe bereken je het Sigma niveau?

Bereken het gemiddelde van de datareeks. Voor elk nummer in de reeks: trek het gemiddelde van het nummer af, en kwadrateer dat nummer. Deel de som van alle nummers berekend in stap 2 door het aantal meetwaarden minus 1.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mudamasters.com

Wat is cyclustijd Lean?

De cyclustijd is de gemiddelde tijd tussen het gereed maken van 2 producten. Een product is hierbij het eindresultaat van een deelproces en vertegenwoordigt dus niet direct het volledige eindproduct. De cyclustijd geeft de daadwerkelijk benodigde tijd aan om een product te verwerken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leaninfo.nl

Wat zijn de basis onderdelen van een proces?

Processtappen, activiteiten en handelingen zijn de onderdelen binnen processen waar we ons op focussen. Aan deze drie onderdelen kan je een vorm van waarde koppelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Welke grenzen Limits representeren de grenzen tussen goed en fout?

Six Sigma is een maat voor het maximum aantal defecten dat binnen een systeem is toegestaan. Op het Six Sigma-niveau moet 99,999998% van alle producten goed zijn ofwel binnen de tolerantiegrenzen vallen. Dit betekent dat er niet mee dan 3,4 defecten worden gemaakt per miljoen gevalle.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op raamstijn.nl

Waarom voice of the customer?

Als een organisatie het doel heeft om de klant centraal te stellen, is de Voice of the Customer (VoC) een belangrijke tool. Wanneer je voldoet aan de VoC, begrijp je wie je klanten zijn, wat ze van je product of dienst verwachten en kun je aan al deze verwachtingen voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sixsigmablackbelt.nl

Wat betekent voice of the customer?

De Voice of Customer is letterlijk vertaald de stem van de klant. Door het onderzoeken van de Customer Experience op het gebied van verwachtingen, voorkeuren en aversies leer je begrijpen wie je klanten daadwerkelijk zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cys.group

Wat zijn de 5 Lean principes?

De 5 principes van Lean Management
  • WAARDE: specificeer de toegevoegde waarde voor je klant. ...
  • WAARDESTROOM: definieer alle activiteiten van je proces. ...
  • FLOW: verwijder alle overbodige activiteiten. ...
  • PULL: zet je klant aan het stuur. ...
  • PDCA: streef naar perfectie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op passionned.nl

Wat verdient een Lean Six Sigma Black Belt?

De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op m.facebook.com

Wat is het verschil tussen Lean Six Sigma en Six Sigma?

Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op upd.nl

Populaire vragen